بازار در شوک تازه

 قیمت تخم‌مرغ نیز به بهانه‌هایی همچون شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی نقاط کشور، افزایش یافت و نرخ هر شانه از این محصول در مغازه‌های سطح شهر به ۱۰ تا ۱۲ هزارتومان رسید. این در حالی است که به نظر می‌رسد با شیوع چنین بیماری در میان پرندگان، باید قیمت محصولاتی که دارای شبهه هستند،‌ نه‌تنها با گرانی روبه‌رو نشده بلکه ارزان‌تر شود چرا که مسایل روانی در بازار محصولات خوراکی بسیار تاثیرگذار است. اما به هر حال طبق روال سال‌های گذشته به دلیل عدم نظارت و کنترل دقیق بر بازار کالاهای اساسی و پاسکاری این مسوولیت میان وزارتخانه‌های مختلف، بازار کالاهای اساسی در ایام معمولی نیز با نوسان روبه‌رو است و قیمت کالاهای اساسی ثابت نیست. همچنین مشخص نیست که طی روزهای آینده و با نزدیک شدن به شب یلدا، چه شوک جدیدی به بازار کالاهای اساسی وارد شود.

افزایش قیمت 6 گروه کالایی

در این میان گزارش بانک مرکزی نیز سند خوبی را برای اثبات گرانی کالاهای اساسی طی روزهای اخیر ارائه می‌کند به طوری که طبق این گزارش قیمت کالاهایی همچون تخم‌مرغ، حبوب، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، مرغ و چای در هفته منتهی به 19 آذرماه 95، نسبت به هفته قبل از آن رشد داشته است.

با توجه به این گزارش در خصوص متوسط قیمت خرده‌فروشی 11 گروه کالاهای اساسی که برای هفته منتهی به 19 آذرماه منتشر شده است، نرخ شش گروه کالایی نسبت به هفته پیش از آن افزایش‌یافته، قیمت دو گروه کاهش داشته و قیمت سه گروه نیز با ثبات روبه‌رو شده است. این آمار نشان می‌دهد قیمت تخم مرغ 1/2 درصد، حبوب 4/0 درصد، میوه‌های تازه 6/1 درصد، سبزی‌های تازه 6/6 درصد، مرغ 1/2 درصد و چای 2/0 درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته است در حالی که لبنیات با 2/0 درصد و قند و شکر با 4/0 درصد کاهش قیمت مواجه شده است.

همچنین برنج، گوشت قرمز و روغن نباتی نسبت به هفته قبل با تغییری روبه‌رو نشده است.

تغییرات یک‌ساله

گزارش یک ساله بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که قیمت لبنیات در هفته مورد بررسی نسبت به هفته مشابه سال قبل پنج درصد، تخم مرغ 9/6 درصد، برنج 5/45 درصد، حبوب 2/19 درصد، میوه‌های تازه 9/1درصد، گوشت قرمز 6/8 درصد، مرغ 4/25 درصد، قند و شکر 5/36 درصد، چای 7/21 درصد و روغن نباتی نیز 8/7 درصد افزایش قیمت یافته است در حالی که تنها قیمت سبزی‌های تازه 6/9 درصد افت قیمت را نشان می‌دهد.

لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای پنیر پاستوریزه نسبت بـه هفتـه قبـل معـادل ٨/٠ درصـد کاهش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم مرغ معادل ١/٢ درصـد افـزایش داشـت و شانه‌ای ٩۵٠٠٠ تا ١١٠٠٠٠ ریال فروش می‌رفت.

برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج قیمت تمام اقلام این گروه ثابت بـود. در گـروه حبـوب بهـای لوبیـا چیتـی معادل ١/٠ درصد، لوبیا چشم‌بلبلی ۴/٠ درصد و لوبیا قرمز ١/٠ درصد کاهش داشت ولی قیمت سایر اقـلام ایـن گـروه بین ١/٠ تا ٠/١ درصد افزایش یافت.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری هندوانه عرضه نمی‌شد و انگور و لوبیا سـبز عرضـه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه‌فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه‌فروشی‌های سطح شـهر اقـلام میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه بهای نارنگی معادل ۵/١ درصد، موز ٩/٣ درصد و کیوی ٨/٢ درصد کاهش یافت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ٢/١ درصـد تـا ٩/٧ درصـد افـزایش داشـت. در گروه سبزی‌های تازه‌بهای گوجه فرنگی معادل ٢/٢١ درصد، بادنجان ٠/٣ درصد و کدو سبز ٠/۵ درصـد کـاهش داشت ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین ٨/١ تا ۵/٢۴ درصد افزایش یافت.

گوشت قرمز و مرغ

در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند و گوشـت تـازه گـاو و گوسـاله بـدون تغییـر بـود. قیمـت مرغ معادل ١/٢ درصد افزایش داشت.

قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته بهای شکر معادل ٩/٠ درصد کاهش داشت ولی قیمت چای خارجی معادل ٢/٠ درصـد افـزایش یافت. بهای قند و انواع روغن نباتی ثابت بود.