کاهش شدید باران نگران کننده شد

داود پرهیزگار رئیس سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: میزان بارش ها در دو سال اخیر کمتر از حد متوسط بوده که البته این کاهش بارندگی بیش از اندازه پیش بینی شده بوده است.

وی افزود: بارش پاییزه سال زراعی جاری 40 درصد نسبت به حد نرمال کمتر بوده است.

پرهیزگار با بیان اینکه سال زراعی گذشته تنها 2 درصد کمتر از حد متوسط بارش داشته ایم، تصریح کرد: پیش بینی‌ها حاکی از نرمال بودن بارش‌ها برای فصل زمستان و بهار  است اما در مجموع سال زراعی 95 میزان بارش ها 20 درصدکاهش خواهد داشت.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه امسال درکل کشور با کاهش میزان بارندگی روبرو بودیم، بیان کرد:  در استان های یزد،سیستان و بلوچستان،خراسان جنوبی و بخش هایی از کرمان کاهش بارندگی ها قابل توجه بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی کاهش 20 درصدی بارش را یک هشدار دانست و تاکید کرد: برای مدیریت منابع آبی باید مسئولین و مردم در استفاده از آب توجه و دقت بیشتری داشته باشند.

پرهیزگار در خصوص خرید ابر رایانه نوین به منظور پیش بینی دقیق تر وضعیت آب و هوای کشور بیان کرد: این ابررایانه  توان پردازش را 70 درصد نسبت به سه سال گذشته افزایش داده و برای آن 4 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی به محدودیت های منابع مالی سازمان هواشناسی اشاره و بودجه این سازمان در سال آینده را 40 میلیارد تومان عنوان کرد.

 

رئیس سازمان هواشناسی کشور در خصوص راه اندازی و بهره برداری از رادار اردبیل اظهار داشت:رادار اردبیل آخرین رادار هواشناسی است که در کشور خریداری و نصب و راه‌اندازی شده و از نوع باند ایکس بوده  که دارای بردی ۱۰۰ کیلومتری است؛ در حال حاضر این رادار بهره‌برداری شده و می‌تواند منطقه اردبیل را تحت پوشش خود قرار دهد.

 

پرهیزکار راه‌اندازی رادار اردبیل را اقدامی در راستای توسعه شبکه راداری کل کشور خواند و افزود: براساس طرح جامع مدون شده در ایجاد شبکه راداری در کشور  حدود 24 رادار در این طرح قرار گرفته که تا کنون 9 مورد آن راه‌اندازی شده و امید است با تأمین اعتبارات لازم هر 24 رادار مورد هدف در این برنامه در کل کشور اجرایی شود.

 

**وضعیت بارش های کشور

اما براساس آخرین آمار های ارائه شده ارتفاع کل ریزشهای جوی از اول مهر لغایت 21 دی سال آبی 96-95 بالغ بر 53 میلیمتر است و این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت( 85 میلیمتر) 38 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته( 127 میلیمتر) 58 درصد کاهش نشان می دهد.

ضمناً حجم بارش اول مهر تا پایان 21 دی معادل 87.345 میلیارد مترمکعب است.

 

 

 

 

کاهش بارندگی های بیش از حد نرمال/ بهره برداری از نهمین رادار هواشناسی کشور