قاچاق و صادرات دام عامل افزایش قیمت گوشت گوسفندی

 علیرضا عزیزالهی با بیان اینکه الان زمان خرید دام زنده از خارج از کشور نیست، اظهارداشت: مگر اینکه این واردات از کشورهایی مانند استرالیا و نیوزیلند انجام شود بهرحال اگر امکان واردات گوشت قرمز فراهم شود قطعا بر شرایط بازار و متعادل شدن قیمت‌ها بی تاثیر نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای تولید کننده دام، در این فصل تولید محدود است، درباره اینکه گفته می‌شود قرار است واردات از کشورهای آسیانه میانه انجام شود، گفت: ما در این فصل نمی‌توانیم از کشورهای مذکور در سطح گسترده واردات انجام دهیم و میزان آن محدود خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اضافه کرد: وقتی که قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند یا تقاضا بیش از حد نرمال است یا عرضه کمتر از میزانی است که باید باشد، واردات انجام خواهد شد.

عزیزالهی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه قاچاق و صادرات دام باعث افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار شده است، افزود: قاچاق و صادرات همواره وجود داشته است ولی ما با چنین مشکلی مواجه نبودیم.

وی با بیان اینکه مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه بیماری تب برفکی باعث تلف شدن دام‌ها و کاهش عرضه شده است را نیز رد کرد و افزود: چنین مساله‌ای صحت ندارد، بیماری وجود داشته، تلفات هم داده، هر سال هم بوده الان هم هست اما این ربطی به کاهش عرضه دام ندارد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اضافه کرد: می‌توان گفت وقتی که وضعیت مراتع و علوفه تولیدی در آنجا مطلوب باشد دامداران معمولا عرضه خود را کاهش می‌دهند، تا دام سنگین وزن‌تر شود و آنان بتوانند از ظرفیت تولیدی دام بهره بیشتری را کسب کنند.

عزیزالهی ادامه داد: شاید این دلیل کاهش عرضه باشد اما قطعی نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خرید توافقی شیرخام همچنان ادامه دارد، اظهارداشت: این اقدام دولت گرچه منجر به افزایش قیمت شیرخام نشده اما مانع کاهش نرخ این محصول شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اضافه کرد: اجرای این طرح ادامه خواهد یافت و هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد ضمن اینکه در حال حاضر کارخانجات شیرخام باکیفیت را حدود ۱۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند.