هشدار آمریکا به آمازون برای روابط تجاری با ایران

 شرکت آمازون با انتشار یک فرم اداری که شامل داد و ستدهای بین سالهای 2012 تا 2016 است، اعلام کرد در آن کالاهای درخواست شده از سوی افراد حقیقی و نهادهای خارج ایران که مشمول قانون «کاهش تهدید ایران» و قانون ۲۰۱۲ حقوق بشر در سوریه می شود را ارائه کرده است. این فرم همچنین بیانگر مرحله پردازش و تحویل کالا به مشتریان مذکور است.

در سال 2012 باراک اوباما با امضای قانونی، محدودیتهای تجارت با ایران را تقویت کرد تا از آن طریق بتواند ایران را قانع کند که فعالیتهای هسته ای خود را متوقف سازد. بر اساس قانون «کاهش تهدید ایران» و قانون ۲۰۱۲ حقوق بشر در سوریه، زیر مجموعه های شرکتهای آمریکایی در خارج از این کشور، که با ایران داد و ستد کنند مورد مجازات مدنی و سایر اقدامات قرار میگیرند.

آمازون اعلام کرد این گزارش را به وزارت خزانهداری آمریکا، بخش «کنترل داراییهای خارجی» و همچنین «دفتر صنعت و امنیت وزارت تجارت و بازرگانی» ارسال کرده است.

آمازون که بزرگترین شرکت خرده فروش تجارت الکترونیک است گفته است با آژانسهای مرتبط، در زمینه بازنگری این معاملات همکاری خواهد کرد و افزود: این مسأله می تواند منجر به «مجازات» شود.

این شرکت جمعه هفته گذشته اعلام کرد؛ کالاهای گوناگونی را به افراد حقیقی و گروه های بی نام و نشانی که مالکشان ایران است یا توسط ایرانی ها اداره می شود، فروخته است. این کالاها شامل همه نوع اجناس می شود، از البسه گرفته تا نرم افزار و محصولات حیوانات خانگی.