درآمد کم و سفره هایی خالی از آجیل

گروه اقتصادی – در حالی در روزهای پایانی سال، بازار آجیل و خشکبار با افزایش تقاضای نسبی مواجه شده اما همچنان بسیاری از مردم قدرت خرید آجیل با کیفیت و درجه یک را نداشته و مجبورند از آجیل های فله و کهنه و بی کیفیت که در حاشیه خیابان ها و معابر توسط دستفروشان عرضه می شود،‌خریداری کنند.

 

به گزارش افکارنیوز،به گفته مصرف کنندگان قیمت انواع آجیل در روزهای پایانی سال افزایش نسبی داشته که این مساله در سبد خانوار تاثیر بوده است.

 

****

محمد اسدی یکی شهروند تهرانی می گوید:‌ هنوز حقوقم را پرداخت نکرده اند و تاکنون نتوانسته ام برای خرید مایحتاج عید اقدام کنم .

وی تاکید می کند:‌البته با قیمت های بالای اجناس بعید می دانم بتوانم تمام آنچه مورد نیازم هست را خریداری کنم.

وی ادامه می دهد:‌برای خرید آجیل به بازار مراجعه کرده ام اما قیمت ها بسیار بالاست برای نمونه پسته کیلویی 60 تا 70 هزار تومان و یا آجیل چهار مغز بین 55 تا 65 هزار تومان است.

وی تصریح می کند: بنده به عنوان بزرگ خانواده هرسال میزبان میهمانان زیادی هستم بنابراین باید چند کیلو آجیل خریداری کنم که با حقوق بازنشستگی ام همخوانی ندارد.

****

فهیمه عنایتی یکی دیگر از شهروندان می گوید:‌ مغازه های سطح شهر آجیل را به قیمت بسیار بالایی می فروشند که برای ما خرید از آنها صرفه اقتصادی ندارد.

وی می افزاید:‌ برای خرید آجیل و برخی مواد غذایی مورد نیاز به بازار بزرگ تهران مراجعه می کنم،‌اینجا قیمت ها از سطح شهر بهتر است.

وی توضیح می دهد:‌ به دلیل قیمت بالای آجیل در طول سال قادر به خرید خشکبار نیستیم و این کار تنها محدود به ایام عید می شود .

عنایتی تصریح می کند: بسیاری از مردم قادر به خرید آجیل و شیرینی و میوه مورد نیاز خود نیستند و مجبورند با حداقل ها بسازند.

 

کاهش 15درصدی قیمت آجیل

در حالی مردم از قیمت بالای آجیل گلایه دارند،‌ رییس اتحادیه کشوری خشکبار از کاهش ۱۵ درصدی میانگین قیمت آجیل نسبت به سال گذشته خبر داده است.

به گفته علیرضا ارزانی و گفت: امسال سفره مردم از آجیل با کیفیت و قیمت مناسب پر خواهد بود و مردم می توانند به راحتی آجیل را با بهترین کیفیت و بهترین قیمت تهیه کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت‌ها آجیل نسبت به سال گذشته، شاهد رونق در بازار نیستیم، گفت: حجم خرید آجیل و خشکبار نسبت سال گذشته تغییری نکرده اما در مقایسه با سال های قبل و به دلیل کاهش توان خرید مردم، شاهد کاهش 50درصدی حجم خرید هستیم .

 

عرضه آجیل های فله و بی کیفیت در سطح شهر

کافی است این روزها سری به بازار بزرگ تهران و اطراف آن بزنید؛ در این محدوده با فروشندگانی مواجه می شوید که با صدای بلند در حال تبلیغ اجناس خود بوده و مدعی ارزان فروشی هستند.

تا اینجای کار اصلا مشکلی وجود ندارد زیرا مغازه های موجود در اطراف بازار کویتی های رضا(ع) که اقدام به عرضه انواع خشکبار و مواد غذایی می کنند همه دارای جواز کسب بوده و اتیکت قیمت بر روی اجناس خود نصب کرده اند و به دلیل کثرت خریدار به عرضه انواع مختلف مواد غذایی با کیفیت های گوناگون اقدام می کنند.

کمی جلوتر و بعد از مسجد امام خمینی (ره) و در راسته اسباب بازی فروش ها،‌فروشندگانی را مشاهده می کنید که در ورودی پاساژها،‌چند گونی بزرگ از انواع پسته و بادام و ... گذاشته و مردم را برای تست کیفیت خشکبار خود دعوت می کنند؛ بر روی زمین اطرافشان پوست پسته و بادام فراوانی ریخته که نشان از تردد زیاد مشتریان دارد.

این عده پسته را کیلویی 30 هزار تومان و بادام شور را کیلویی 35 هزار تومان می فروشند و جالب اینکه به دلیل استقبال فراوان مشتریان دارای ترازوی دیجیتال و کارت خوان هستند.

البته این وضعیت تنها محدود به بازار بزرگ نمی شود و در سیار نقاط پرتردد شهر نیز می توان فروشندگان خشکبار و آجیل فله که حتی با وانت اقدام به عرضه محصولات خود می کنند را مشاهده کرد.

شاید اگر مغازه های سطح شهر قیمت خشکبار و آجیل خود را کاهش دهند،‌ بساط عرضه آجیل فله بی کیفیت جمع شود اما تجربه سال های گذشته نشان داده معمولا عزم جدی برای مقابله با این مساله وجود ندارد.

قیمت انواع خشکبار در بازار

بررسی های میدانی نشان می دهد بادام هندی به دلیل ممنوعیت واردات بادام هندی با قیمتی کیلویی  75 تا 85 هزار تومان عرضه می شود در حالی که سال گذشته این محصول قیمتی بین 35 تا 45 هزار تومان داشته است در حالی که در ماه های گذشته دولت باید برای تنظیم قیمت بازار، واردات این محصول را انجام می داد که طبق پیش بینی ها در آن صورت قیمت بادام هندی حداکثر کیلویی 45 هزار تومان بود.

 به گفته رییس اتحادیه کشوری خشکبار،میانگین قیمت آجیل مخلوط و جزئی 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و تخمه جابانی (ژاپنی) نیز 80 درصد افت قیمت داشته و اقلامی مانند جمله فندق با 50 درصد کاهش، پسته با 20 درصد کاهش و بادام درختی با 10 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به فروش می‌رسد.

این در حالی است که با وجود کاهش قیمت ها اکنون ، پسته فندوقی 48 هزار تومان، آجیل چهار مغز 69 هزار تومان، بادام خام 64 هزار تومان، بادام شور 29 هزار و 500 تومان، و بادام زمینی 29 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

تخمه جابانی کیلویی 44 هزار تومان،تخمه هندوانه کیلویی 18 هزار و 500 تومان، تخمه کدو کیلویی 35 هزار تومان و تخمه آفتاب گردان کیلویی 17 هزار تومان قیمت گذاری و عرضه می شود.

توت خشک درجه یک کیلویی 85 هزار تومان، گردو درجه یک 60 هزار تومان و انجیر 58 هزار تومان، نخودچی 13 هزار تومان و کشمش 14 هزار تومان به فروش می رسد.

فاصله قیمت بین ارزان ترین و گران ترین آجیل 55 هزار و 500 تومان و مربوط به بادام زمینی و بادام هندی با قیمت 29 هزار 500 تومان و 85 هزار تومان است و این فاصله برای اقشار ضعیف جامعه برابر با قیمت حداقل یک کیلو آجیل مخلوط است.

مهرنوش حیدری