روند کند طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۵

عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به این سوال که آیا دولت توانسته مطابق با بند سوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از ظرفیت اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید استفاده کند، گفت: وجوه این هدفمندی در تمامی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور دیده می‌شد، اما به دلیل پرداخت‌های بی حساب و کتاب، شاهد تحقق این امر نبوده ایم.

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی دولت برای تامین سبد هزینه خانوار ملزم به استقراض از بخش‌های دیگر اقتصادی است که این امر به ضرر کشور تمام خواهد شد.

 

یوسفیان ملا تصریح کرد: هدفمند سازی یارانه‌ها تا حدودی در بخش درمان محقق شده و در بخش‌های دیگر به دلیل کمبود منابع مالی روند کندی را در پیش گرفته بود.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: کشور ما در مسئله قیمت گذاری در بخش‌های مختلف از جمله انرژی دارای ایراداتی است و افزایش تعرفه برق بیانگر همین موضوع است که نارضایتی همگان را به دنبال داشت.

 

وی در ادامه افزود: یارانه به منظور حمایت از اقشار جامعه مورد استفاده قرار می‌گرفت، لذا نحوه قیمت گذاری حامل‌های انرژی می‌بایستی با یارانه اعطایی همخوانی داشته باشد.

 

یوسفیان ملا اذعان داشت: در بخش‌های مختلف صنعتی نیز شاهد استحقاق این امر نبوده ایم و میزان یارانه در برخی از موارد در اختیار صنایع قرار داده نمی شد و مسئولان باید این نکته را نیز در نظر می گرفتند که اگر تامین منابع مالی بنگاه‌ها به درستی صورت نگیرد، چگونه می‌توان شاهد افزایش تولید بود؟

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: اهداف مد نظر در بند سوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ آنگونه که انتظار می‌رفت، محقق نشد.