واردات مانعی بر سر راه توسعه صنعت پوشاک

ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک در گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص مشکلات بخش پوشاک اظهار داشت: تاکنون 385 هزار نفر در اثر قاچاق پوشاک به کشور بیکار شده اند.

 
شیرازی ادامه داد: حدود سه هزار میلیارد دلار واردات پوشاک به کشور صورت گرفته که لطمه سنگینی به تولید پوشاک کشور زده است.

 

رئیس اتحادیه پوشاک تاکید کرد:در این شرایط مردم می‌توانند با خرید پوشاک ایرانی به تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و اشتغال در کشور کمک کنند.

 

وی افزود:اگر تولید کننده داخلی به بهترین شکل و با کیفیت، تولید کند مردم نیز از خرید پوشاک داخلی استقبال بیشتری خواهند کرد.

 

شیرازی مصرف کننده را مهره اصلی خرید پوشاک داخلی دانست و گفت: حرکت عظیمی در حمایت از تولیدات داخلی شروع شده است و  فرهنگ سازی، حمایت از بخش داخلی و افزایش جذابیت کالای تولیدشده از جمله اقدامات انجام شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه بنگاه های کوچک زود بازده باید وسعت بیشتری پیدا کنند افزود: اگر تولید کننده و سرمایه گذار در این بخش مستقیم با هم در ارتباط باشند و با فرهنگ سازی و حمایت مسئولین سرمایه گذاری در این صنف تضمین شود، صنعت تولید پوشاک رونق بیشتری خواهد یافت.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه ماشین‌آلات تولیدکنندگان قدیمی و فرسوده است افزود: تا کنون تحریم بودیم، ماشین آلات مورد نیاز صنعت پوشاک قدیمی بود یا با قیمت بالایی خریداری می شد و همین علت نیز در کیفیت مواد اولیه تولید پوشاک تاثیر منفی می گذاشت و هزینه ها را بالا می برد بنابر این  تولیدات داخل گران تمام می شد و توان رقابت با نوع خارجی وجود نداشت.
 
رئیس اتحادیه پوشاک کشور با اشاره به اینکه در برخی موارد مالیات و سازمان تامین اجتماعی در تولید داخلی بازدارنده هستند گفت: از دولت درخواست می کنم فرصتی به تولید کننده بدهد تا توان مالیات دادن را داشته باشد از طرفی 30 درصد پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی برای تولید کننده سنگین است.

 

شیرازی با اشاره به دسترسی آسان تولید کننده به مواد اولیه، گفت: در بخش تولید پوشاک باید واسطه ها کم شود و تولید کننده مستقیما با نساج ارتباط داشته باشد چراکه واسطه گری هزینه تمام شده کالا را بالا می برد.
 
بر اساس این گزارش گلناز نصراللهی رئیس کارگروه پوشاک در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: پوشاک ارزش افروده بالایی دارد و به همین دلیل زودتر به تولید می رسد.

 

وی افزود: مشکلات این صنعت به واردات غیر رسمی و قاچاق کالا برمی گردد همچنین بانکها نیز باید به این صنعت تسهیلات بیشتری بدهند تا مشکلات این صنعت به حداقل برسد.

 

رئیس کارگروه پوشاک گفت: مناطق آزاد یکی از مبادی اصلی ورودی پوشاک قاچاق به کشور بوده اند که در این بخش نیز گمرک را فعال کرده ایم و همچنین برخی از کالاهای پوشاک که دارای تخفیفات ترجیهی بود نیز لغو شد.

 

وی افزود: در تلاشیم تا واردات پوشاک تنها از مبادی رسمی صورت بگیرد تا جلوی قاچاق پوشاک گرفته شود زیرا قاچاق معضلی است که کشور با آن دست و پنجه نرم می کند.
 
نصراللهی گفت: حمل و نقل کالای قاچاق آسان است و از سوی دیگر متاسفانه در طول سالهای اخیر به نیاز بازار توجه نشده است.

 

وی تاکید کرد: بالا بودن قیمت تمام شده محصولات داخلی نسبت به نمونه خارجی یکی دیگر از مشکلات صنعت پوشاک کشور است.