رونمایی رسمی از فاز دوم سهام عدالت، از ۳۰ فروردین شماره حساب بدهید

پوری حسینی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در سالی که گذشت تعداد 190 بنگاه عرضه کردیم که از این تعداد 143 بنگاه به فروش رفته است که 76 درصد از واگذاریهای سال گذشته را شامل می شود.

رییس کل سازمان خصوصی سازی افزود: همچنین برای این تعداد بنگاه، 255 مزایده برگزار کردیم که آمار بنگاههای فروش رفته با توجه به تعداد تکراری مزایده های برگزار شده 56 درصد را تشکیل می دهند.

وی اضافه کرد: در سالی که گذشت مطابق قانون، تعهدات بودجه ای سازمان 16500 میلیارد تومان بود که تا پایان سال گذشته مبلغ 15726 میلیارد تومان به خزانه واریز شده است یعنی 95 درصد این تعهدات انجام شده شده است.

پوری حسینی در خصوص وظایف این سازمان در سال 96 گفت: برای واگذاری بنگاههای مورد عرضه، جدولی تهیه شده که حدود 120 عنوان شرکت و 325 مورد بنگاه در آن برای واگذاری مشخص شده است.

وی افزود: غیر از 120 عنوان شرکت مورد عرضه حدود 300 عنوان شرکت نیز نیازمند اصلاح ساختار هستند.

رییس کل سازمان خصوصی سازی در ادامه در خصوص فاز دوم ساماندهی سهام عدالت گفت: فعالیتهای مربوط به مرحله دوم ساماندهی سهام عدالت را آغاز کرده ایم که بر این اساس در مرحله اول، ارائه صورت حساب به مشمولان را داشته ایم و در مرحله دوم در خصوص اینکه چگونه سود را به حساب مشمولان واریز کنیم از سیستم بانکی کمک گرفته ایم.

به گفته پوری حسینی، در این مرحله مشمولان با مراجعه به بانکها و موسسات مالی و اعتباری مورد تأئید بانک مرکزی باید شماره شبا بانکی خود را تهیه و به سازمان خصوصی سازی اعلام کنند.

وی افزود: از تاریخ 30 فروردین ماه جاری(نیمه شب سه شنبه) سامانه سهام عدالت samanese.ir پاسخگوی مشمولان است که در گذشته مشمولان وارد سایت شده و صورتحساب و قبض دریافت کرده اند. البته از این پس به غیر از آن، مشمولان باید شماره شبا بانکی خود و شماره تلفن همراه را در سامانه ثبت نمایند. در این مرحله هر شخص باید به نام خود و نه به نام سرپرست خانوار حسابی نزد بانکها و موسسات ذکر شده داشته باشد تا در وقت مناسب، سود سهام فقط به حساب خود مشمولان واریز خواهد شد.

رییس کل سازمان خصوصی سازی همچنین گفت: اگر شخصی شماره شبا را وارد سایت نمود و اشتباه بود سامانه به طریقی برنامه ریزی شده که در خصوص خطای اپراتوری شبا اخطار داده، کمک می کند که اصلاح شود. در کنار ثبت شماره شبا بانکی، از مشمولان شماره تلفن همراه نیز دریافت خواهد شد که پس از بررسی شماره شبا و صحت یا سقم آن به مشمولان از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد.

وی گفت: اگر برای شخصی در خصوص صحیح یا غلط بودن شماره حساب پیامکی ارسال نشد می توانند بعد از  10-15 روز به سایت و صفحه خود مراجعه نموده از صحت آن اطلاع یابند.

پوری حسینی گفت: تا کنون نزدیک به 30 میلیون مشمول، به سامانه سهام عدالت مراجعه نموده اند که 2.5 میلیون آن ورود تکراری بوده و آمار بدون احتساب تکراری بودن، 26.5 میلیون نفر از 49 میلیون نفر بوده است.

رییس کل سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: آمار کل مشمولین حدود 49 میلیون و 200 هزار نفر است که حدود 2 میلیون نفر آن متوفی می باشند.

وی افزود: از 47 میلیون و 200 هزار نفر مشمول، 26 میلیون و 500 هزار نفر به سامانه مراجعه داشته اند که نشان می دهد حدودا 53 درصد مشمولین  به این سامانه مراجعه و صورتحساب خود را دریافت و یا نسبت به صدور قبض پرداخت اقساط باقیمانده خود اقدام نموده اند.

معاون وزیر اقتصاد گفت: در آمارگیری که از مشمولین ورود به سامانه انجام شده همه گروهها بصورت یکسان مراجعه ننموده اند و گروههایی که درآمد پایین تری داشته اند نشان می دهد بیشترین مراجعه به سامانه را داشته اند. از اینرو مراجعه کنندگان 70 درصد روستائیان و عشایر بوده اند که رتبه اول ورود به سامانه را به خود اختصاص داده اند. جایگاه دوم به افرادی تعلق می گیرد که در نهادهای حمایتی ثبت نام کرده بودند و 64 درصد مشارکت در طرح داشته اند و کارگران فصلی و ساختمانی حدود 51 درصد مراجعه کنندگان را تشکیل می دادند و از این تعداد کارمندان دولت و بازنشستگان ، کمترین مشارکت در گروههای جمعیتی را با 32 درصد داشته اند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در ادامه افزود: در بین گروههای اعلام شده و در بین روستائیان و عشایر 31 استان، استان ایلام با 85 درصد و استانهای کردستان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد و لرستان، 4 استان بالای 80 درصد بوده اند که به سامانه مراجعه نموده اند. در بین کارگران فصلی و ساختمانی نیز استان ایلام 78 درصد و استانهای کردستان و کرمانشاه 74 درصد، کهکیلویه و بویراحمد 73 درصد و استان لرستان 72 درصد مراجعه به سامانه داشته اند.

پوری حسینی هم چنین افزود: ضعیف ترین مشارکت 32 درصد مربوط به گروه جمعیتی کارمندان دولت و بازنشستگان بوده است و نیز استان تهران با 19 درصد کمترین مراجعه را به سامانه داشته اند. همچنین استانهای یزد، اصفهان، سیستان و بلوچستان و قم شامل کمترین مشارکت و استان ایلام دارای بیشترین مشارکت در این زمینه بوده است.