پیش بینی قیمت نان در سال ۹۶

 مجتبی خسرو تاج امروز در نشست خبری سازمان توسعه تجارت ایران در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تعرفه برخی کالاها برای قرار گرفتن در کتاب تعرفه تغییر کرده است به همین منظور وزیر صنعت، معدن و تجارت در بهمن و اسفندماه سال گذشته با وزرای دیگر جلساتی در این خصوص داشته که اکثر تغییرات تعرفه‌ها مربوط به افزایش تعرفه است.

وی افزود: افزایش تعرفه‌ها برای ما نگرانیهایی را نیز ناشی از بالا رفتن تورم به همراه دارد زیرا بسیاری از این تعرفه‌ها مربوط به مواد اولیه تولید است که بالا رفتن تعرفه آنها عواقب مناسبی ندارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به اینکه کتاب تعرفه‌ها هنوز چاپ و عرضه نشده است نرخ واردات کالاهای مختلف بر اساس سال گذشته محاسبه می‌شود.

خسرو تاج در خصوص واردات کالاهای قاچاق تصریح کرد: تولید در جامعه باید رقابتی باشد تا شرایط مناسبی در برابر کالاهای وارداتی از جمله قاچاق داشته باشد. زنجیره قاچاق را باید در سطح عوامل متعددی مانند صندوق‌ها، گمرکات، شبکه‌های عرضه و ... مورد توجه است که برای تحقق مبارزه با قاچاق باید برخوردهایی داشته باشیم. قاچاق موضوعی است که در تضاد با اهداف و برنامه‌های وزارت فرهنگ و تجارت قرار دارد بنابراین ما خود به دنبال شرایطی هستیم که قاچاق برچیده شود.

وی گفت: تعامل با دنیا را لازم می‌دانیم اما در مواردی که ممکن است واردات به تولیدمان لطمه وارد کند مانع آن می‌شویم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به سوالی درباره دلیل برگزاری نمایشگاههای متراکم در شهر تهران، تصریح کرد: ما آماده همکاری با سازمان‌های ذیربط در زمینه برگزاری نمایشگاه هستیم و توسعه نمایشگاه در سایر نقاط از جمله خارج از تهران را موافق هستیم اما در شرایط فعلی برخی نمایشگاههای غیرتخصصی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود ناشی از مجوزهایی است که در گذشته صادر شده است و به سرعت امکان تغییر مکان وجود ندارد.

خروج نمایشگاههای غیرتخصصی از تهران به تدریج امکانپذیر است

خسرو تاج افزود: سیاستهای کلی در برگزاری نمایشگاهها به شکلی است که تنها نمایشگاههای تخصصی در شهر تهران برگزار شده و باقی آن به خارج از تهران منتقل شود که بنده معتقدم این امر به تدریج صورت خواهد پذیرفت.

نظر کارشناسی برای احیای وزارت بازرگانی منفی است

وی درباره احتمال احیای وزارت بازرگانی و جدایی بخش تجارت از وزارت صنعت، گفت: در گذشته تیم کارشناسی در این خصوص این موضوع را بررسی کرده‌اند اما اکنون باید اذعان داشت که جواب ما در این خصوص منفی است. همه کشورها در شرایط فعلی به دنبال آن هستند که صنعت و تجارت با یکدیگر ادغام و نزدیک یکدیگر باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره استفاده از وسایل و ابزار خارجی در دستگاههای دولتی گفت: دستگاههای دولتی موظف هستند تا در صورتی که یک نوع کالا در داخل تولید می‌شود از نوع خارجی آن استفاده نکنند به همین منظور لیستی در این خصوص تهیه شده و در صورت لزوم با توجه به اینکه غیرمحرمانه است در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

از پیدا شدن کالای قاچاق در خانه یکی از وزرای دولت یازدهم اطلاع ندارم

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره پیدا شدن کالای مشکوک به قاچاق در خانه یکی از وزرای دولت یازدهم گفت: بنده درخصوص پیدا شدن کالای قاچاق در خانه یکی از وزرای دولت یازدهم مطلع نیستم و خبری در این باره ندارم.

خسروتاج در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در ارتباط با احتمال افزایش قیمت نان در سال 96 گفت: در تمام کشورها به تولید گندم بها داده و آن را کالایی اساسی به حساب می‌آورند.

وی افزود: با توجه به اینکه حمایت از تولید گندم برای کشور ما مهم است و کالایی استراتژیک به حساب می‌آید حمایتهای لازم از تولید آن نیز انجام خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص اهمیت تولید گندم گفت: بر این اساس برخی کشورها حتی برای تولید گندم در کشور خودشان خاک وارد می‌کنند. بنابراین اهمیت خودکفایی در تولید این محصول بسیار مورد توجه است.

خسروتاج تاکید کرد: بر این اساس باید هزینه‌های مضاعف کشاورزان را دید و یارانه مورد نظر به تولید گندم و نان را داد.

وی با تاکید بر اینکه نان سهم بالایی در سبد مصرفی مردم ایران دارد گفت: دولت یازدهم یارانه‌های تولید و مصرف آب و نان را پرداخت می‌کند بنابراین در سال جاری نیز کمافی سابق قیمت نان تغییر نخواهد کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها در سال 96 گفت: با توجه به اعلام نانوایی‌ها در خصوص تغییر هزینه‌های تولید کارگروهی برای بررسی درخواست آنها شکل گرفته است.