قیمت گوشت قرمز همچنان بالاست

منصور پوریان رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده با اشاره به کاهش تقاضا برای دام زنده در بازار اظهار داشت: علی‌رغم کاهش تقاضا و انباشت دام روی دست تولیدکنندگان، گوشت قرمز همچنان با قیمت‌های بالا عرضه می‌شود.

 

 

وی از تراکم گوشت منجمد در سردخانه‌ها خبر داد و افزود: در بهمن ماه سال گذشته برای تنظیم بازار شب عید علاوه بر ممنوعیت صادرات، مقدار قابل توجهی گوشت قرمز به کشور وارد شد که در نهایت تقاضای پایین برای گوشت منجمد در بازار موجب شد تا با مازاد دام و گوشت در کشور روبرو شویم که هر چه سریع‌تر برای رفع مشکل بازار دام زنده باید تمهیداتی برای صادرات به کار گرفته شود.

 

پوریان با اشاره به اینکه نرخ مصوب دولتی برای هر کیلو گوشت گوسفندی ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: این درحالی است که با نرخ‌های بالاتر از ۳۸ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.

 

به گفته وی قصابان به بهانه‌های مختلف و جوسازی مبنی بر کمبود دام زنده سعی می‌کنند که گرانی گوشت را توجیه نمایند.

 

رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده در پاسخ به این سؤال که صادرات غیر قانونی دام زنده در افزایش نرخ گوشت گوسفندی تأثیر گذار است، بیان کرد: در شرایط کنونی صادرات دام زنده متوقف است که این امر با وجود تراکم انباشت دام و گوشت منجمد بزرگترین آسیب را به صنعت وارد کرده که در صورت عدم برنامه ریزی صادراتی با خطر جدی روبرو خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه اکنون هر کیلو دام زنده در محل کشتارگاه با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ الی ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد، افزود: قیمت هر کیلو دام زنده میش و بز ۹ هزار تومان است که براساس نرخ مصوب دولتی باید با نرخ ۲۲ هزار تومان به مشتری عرضه شود.

 

پوریان با بیان اینکه برچسب گذاری قیمت بر حسب کیفیت امری ضروری است، عنوان کرد: نبود نظارت و برچسب درجه بندی قیمت بر روی محصول عامل اصلی عرضه گوشت با قیمت‌های بالا است از این رو انتظار می‌رود که این امر هر چه سریع‌تر در قصابی‌های سطح شهر اجرا شود.

 

رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده تصریح کرد: تشدید کنترل دستگاه های نظارتی بر عرضه و قیمت گوشت قرمز در قصابی‌ها امری ضروری است اما تا کنون هیچ اراده‌ای مبنی بر پایین آوردن گوشت قرمز در بازار و جلوگیری از سوء استفاده دلالان مشاهده نشده است.