حمایت الجزیره و عراق از تمدید توافق اوپک

عراق و الجزیره طی بیانیه مشترکی از تمدید توافق اوپک تا پایان سال جاری برای افزایش قمیت نفت در بازارهای جهانی حمایت کردند.

وزرای نفت دو کشور در کنفرانس خبری در بغداد این خبر را اعلام کردند که با تمدید توافق اوپک تا پایان سال جاری موافق هستند و از آن حمایت خواهند کرد.

جابر علی اللعیبی وزیر نفت عراق در این کنفرانس خبری گفت: ایده‌های جدیدی را در نشست اوپک که در 25 می (4 خرداد) برگزار می‌شود ارائه خواهد کرد. وی به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

در اواخر نوامبر سال 2016 کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با کاهش تولید روزانه 1.2 میلیون بشکه موافقت کردند که نخستین توافق کاهش از سال 2008 محسوب می‌شد. متعاقب آن 11 کشور غیر اوپکی هم متعهد شدند که روزانه 600 هزار بشکه تولید خود را کاهش دهند که در مجموع از ابتدای سال جدید میلادی به مدت 6 ماه میزان عرضه روزانه نفت در بازارهای جهانی 1.8 میلیونب شکه در روز کاهش می‌یابد.

در ماه مارس اوپک اعلام کرد که احتمالاً این توافق دوباره تمدید شود.

عراق، دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک است که بودجه این کشور 95 درصد وابسته به درآمدهای نفتی است. این کشور متعهد شده است که براساس توافق اوپک، تولید روزانه خود را با 210 هزار بشکه کاهش به 4.351 میلیون بشکه برساند.

خبر تمدید توافق اوپک و نیز اهش 5.2 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت استراتژی آمریکا باعث شد قیمت جهانی نفت امروز به بیش از 50 دلار در هر بشکه برسد.

در تابستان سال 2014 نفت بشکه‌ای 100 دلار به فروش می‌رفت که این رقم در ژانویه 2016 به بشکه‌ای 30 دلار رسید.

اکنون نفت برنت که به عنوان شاخص قیمت بین‌المللی است در محدوده 50 دلار معامله می‌شود.