قیمت نفت افزایش یافت

در آستانه نشست امروز اوپک که انتظار می رود در آن توافق کاهش تولید تا سال 20188 تمدید شود، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 55 سنت، معادل یک درصد افزایش به 54 دلار و 51 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 51 سنت، معادل یک درصد افزایش داشت و به 51 دلار و 87 سنت رسید. قیمت هر دو شاخص نفتی نسبت به پایین ترین رقم های ماه می بیش از 16 درصد افزایش یافته است.

اجماعی در بین کشورهای عضو اوپک و دیگر تولید کنندگان از جمله روسیه شکل گرفته که توافق کاهش تولید به جای 6 ماه، باید 9 ماه یعنی تا پایان مارس 2018 تمدید شود.

توافق کاهش تولید که سال گذشته منعقد شد، ابتدا قرار بود تا نیمه نخست سال جاری میلادی ادامه یابد، اما مازاد عرضه موجود در بازار موجب شده تا اوپک و متحدانش برای تمدید توافق کاهش تولید تحت فشار قرار بگیرند.

جیمز وودز، تحلیلگر موسسه ریوکین سکیوریتیز در استرالیا گفت: «این تمدید تاثیر به سزایی در قیمت فعلی نفت داشته است و در این مرحله بعید است که ما شاهد افزایش میزان کاهش تولید باشد، زیرا مقامات اوپک ترجیح می دهند قبل از هرگونه اقدام بیشتر منتظر بمانند و ببینند تمدید توافق کاهش تولید چه کمکی به توازن مجدد بازار می کند.»

موسسه مشورتی وود مکنزی اعلام کرده که تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید «تاثیری کوچک بر پیش بینی اش از قیمت نفت در سال 2017 خواهد داشت.» این موسسه قیمت متوسط نفت برنت برای سال 2017 را 55 دلار پیش بینی کرده است.

برآورد می شود که تمدید نه ماهه توافق کاهش تولید منجر به افزایش روزانه 950 هزار بشکه ای تولید نفت در آمریکا شود و این تلاش های اوپک برای کاهش عرضه در بازار را تضعیف خواهد کرد.