عقب‌گرد شاخص کل بورس

 شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یک شنبه هفتم خرداد ماه 96 با کاهش 207 واحدی روی رقم  80 هزار و 713 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 70 واحدی عدد 27 هزار و 348 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 312  واحدی به رقم  88 هزار و 47  واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما  در حالی با کاهش 127 واحدی به رقم  55 هزار و 755  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش553 واحدی عدد  180 هزار و 356  واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 5 واحدی به 918 واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت مخابرات ایران با 42 واحد، تاپیکو با 21 واحد و ایران خودرو با 18 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 21 واحد، فولاد مبارکه با 18 واحد و پالایش پالایش نفت بندر عباس با 17 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 121 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن 482 میلیون  و 879 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 43 هزار و 707  نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های لوله و تجهیزات سدید، همکاران سیستم، سیمان بهبهان، تولیدی قند شیروان قوچان و بجنورد و حق تقدم خرید سهام آن، داروسازی سبحان انکولوژی، ساختمانی اصفهان، اوراق اجاره ماهان، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فرابورس ایران، فارسیت اهواز، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، صنایع غذایی مینوشرق، فروشگاه زنجیره‌ای رفاه، تجهیز نیروی زنگان، بورس کالای ایران، تولید مواد اولیه داروپخش، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، قند مرودشت و حق تقدم خرید سهام گروه صنایع سیمان کرمان بازگشایی شدند.

به گزارش فارس، امروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد در حالی کمتر از 50 میلیون سهم صنایع آذراب به ارزش بیش از 17 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده روبرو شد که در فولاد آلیاژی ایران اندکی بیش از 14 میلیون سهم به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد.

همچنین بیش از 7 میلیون سهم سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین به ارزش بیش از یک میلیارد تومان با معاملات درون گروهی سهامدار عمده همراه شد.

براساس این گزارش امروز بورس تهران در حالی کم‌عمق‌ترین معاملات سهام در سال جاری را تجربه کرد که غلبه عرضه بر تقاضای سهام باعث شد تا نماگرهای منتخب بازار به طور یکدست قرمزپوش شوند. با این همه تک سهم‌های گروه دارویی، کاغذسازی و پتروشیمی در کنار ویترین خوش‌رنگ بازار پایه فرابورس در کانون توجه اندک معامله‌گران حرفه‌ای بازار سهام قرار گرفتند.

این در حالی است که بازار بدهی با انواع ابزارها از جمله اسناد خزانه و همچنین اوراق اختیار فروش بر روی برخی سهم‌ها سرگرمی معامله‌گران بورس در روزهای کم‌فروغی بازار سهام شده است.

به گزارش فارس، تداوم روند آب شدن حجم معاملات بازار سهام و آب رفتن حجم معاملات شرکت‌ها در حالیکه هیچ اقدامی برای حفظ و صیانت از ثروت صاحبان حقوق سهام صورت نمی‌گیرد در حالی باعث شده تا عموم سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه با ضرر مواجه باشند که شرکت‌های کارگزاری برخلاف آنچه که در دنیای امروز مرسوم است با اخذ کارمزدهای تعیین شده در فرایند خرید و فروش سهام همچنان ارتزاق می‌کنند.

این در حالی است که سهامدار باید در صورت افت قیمت سهام خریداری شده خود همچنان بار کارمزد کارگزاری ها را به دوش بکشد.برای سهامدار در یک روز معاملاتی اگر فرض شود که افت قیمت تا کف دامنه نوسان قیمت رخ دهد باید با احتساب کارمزد کارگزاری، زیانی در حدود 7 درصد را انتظار داشته باشد در حالیکه در صورت رشد قیمت سهام تا سقف کامل دامنه نوسان قیمت ، پس از کسر کارمزد تنها باید انتظار بازدهی 3 درصدی را با وجود تحمل ریسک‌های مختلف انتظار داشته باشند.

هم اکنون مجموع کارمزد پرداختی در هر معامله از سوی سهامدار به شرکت های کارگزاری با احتساب مالیات و حق نظارت سازمان بورس و ارکان حدود 1.6 درصد از هر معامله است.

چنین فرایند ناعادلانه‌ای در بازار سهام که این روزها با رکود و از چشم افتادن سرمایه‌گذاران مواجه شده حاصلی جز توسعه سوداگری و خروج معامله‌گران بازار سهام از این بازار را به قیمت پولدار شدن کارگزاری ها نخواهد داشت.