ادغام موسسه های اعتباری کوثر و ثامن با بانک مهر اقتصاد از شایعه تا واقعیت/ نقش صدا و سیما در دامن زدن به شایعات

گروه اقتصادی- " موسسه های اعتباری کوثر و ثامن  با بانک مهراقتصاد ایران ادغام می شوند" این خبر در یکی دو روز گذشته دهان به دهان در سطح جامعه می چرخد تا جایی که رسانه ملی نیز آن را اعلام کرد و بسیاری از سپرده گذاران با مراجعه به این موسسات مالی خواستار خروج سرمایه های خود شدند.

به گزارش افکارنیوز، این خبر در حالی منتشر شد که اخیرا قضیه موسسه مالی کاسپین باعث به وجود آمدن ترسی میان مردم به خاطر از دست دادن سرمایه هایشان شده است .

جالب اینجاست هنوز تصمیم از سوی بانک مرکزی برای ادغام این موسسات مالی صورت نگرفته و بانک مرکزی گزارش نهایی خود را منتشر نکرده است که چنین خبری آن هم از رسانه ملی منتشر می شود.

پیگیری ها نشان می دهد ماجرای ادغام این دو موسسه مالی و بانک مهر که هر سه نظامی هستند از سالها قبل مطرح بوده و موضوع عجیبی نیست تا اینکه بتوانند با ترکیب با یکدیگر بانکی قوی‌تر و در یک مجموعه را تشکیل دهند.

 در جریان ادغام این دو موسسه و بانک باید روال معمول آن طی شود به طوری که در ابتدا موضوع از طریق سهامداران که با یکدیگر به توافق رسیده‌اند با بانک مرکزی مطرح شده و در صورت تأیید پیشنهاد بانک‌ها و موسسات مورد نظر باید فرایند لازم را در چارچوب ضوابط طی شود،  به گونه‌ای که در این مسیر در مورد ارزیابی و کارشناسی دارایی‌ها، کسری منابع و سایر جوانب با یکدیگر به توافق رسیده و گزارش نهایی را به بانک مرکزی ارائه کنند. آنگاه بانک مرکزی پیشنهاد و گزارشات مطرح شده را در جریان بررسی قرار داده و آن را از نظر کارشناسی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اگر در این مسیر تمامی مسائل رعایت شده و آسیبی متوجه سپرده‌گذاران و منابع آن‌ها نباشد آنگاه گزارش نهایی در بانک مرکزی تهیه، تأیید و در نهایت  به شورای پول و اعتبار ارجاع داده می‌شود. در این جریان اگر موضوع ادغام بعد از بررسی در شورای پول و اعتبار به تصویب نهایی برسد آنگاه دستور ادغام و ادامه اجرای فرایند از جمله تغییر تابلوها و یکی شدن بانک‌ها شکل می‌گیرد.

حالا جالب اینجاست چگونه هنوز گزارش نهایی بانک مرکزی منتشر نشده خبر آن به سرعت در جامعه پخش می شود؟ چرا رسانه ملی چنین خبری را با توجه به فضای ملتهبی که به خاطر موسسه مالی کاسپین به وجود امده آیا انتشار چنین اخباری درست است؟

مردم با انتشار چنین اخباری نگران می شوند و نگرانی آنان نیز به حق است اما زمانی که تمام سپرده گذاران به بانک ها و موسسات مالی رجوع می کنند برای گرفتن پول خود واقعا چه اتفاقی می افتد، آیا انتشار خبرها قبل از گزارش نهایی بانک مرکزی این دامن زدن به نگرانی و ترس مردم نیست؟

از سوی دیگر نیز بانک مهر اقتصاد ایران نیز اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد"شایعه ادغام این بانک با موسسات مالی و اعتباری کوثر و ثامن کذب بوده  و تمامی اخبار منتشر شده در این مورد فاقد اعتبار است"

در ادامه اطلاعیه بانک مهر اقتصاد آمده است: "  فعالیت این بانک به صورت مستقل در عرصه پولی و مالی کشور با قوت و قدرت ادامه دارد و اخبار برخی پایگاه های خبری و رسانه ها، شایعه و کذب محض است ، بنابر این سپرده گذاران و مشتریان گرامی هیچ گونه نگرانی در این خصوص نداشته باشند. "

بانک مهر اقتصاد، انتشار این گونه اخبار را ناشی از التهابات بوجود آمده اخیر در بازار پولی و مالی کشور دانست و تاکید کرد: انتشار این قبیل شایعات هیچ تأثیری در روند فعالیت ها و برنامه های فعلی و آتی بانک ندارد و اینگونه اخبارِ کذب و بی اعتبار نشأت گرفته از سوء استفاده و ضعف برخی رقبای بانک مهر اقتصاد در شبکه بانکی کشور می باشد.

بانک مهر اقتصاد همچنین انجام هرگونه مذاکره و توافق با موسسات اعتباری کوثر و ثامن را تکذیب کرد و افزود: با توجه به اینکه مقوله ادغام بانک ها و موسسات مالی در حوزه اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای پول و اعتبار می باشد این موضوع تا کنون در این دو نهاد تصمیم گیر، مطرح نشده و ابلاغیه ای به این بانک ارسال نشده است.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی اطمینان داده است اگر قرار بر ادغام باشد به طور حتم هیچ اتفاقی برای سپرده‌گذاران رخ نداده و وجوه آن‌ها کاملا صیانت می‌شود.