زنگنه: درآمد توتال از قرارداد نفتی 12 میلیارد دلار است

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه جلسه دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص قرارداد توتال، اظهار داشت: قراردادی که منعقد کردیم ارزش خالص آنچه که سرمایه‌گذاری می‌شود حدود 5 میلیارد دلار است اما شرکت توتالبیش از 6 میلیارد دلار سرمایه می‌آورد و حدود یک میلیارد دلار آن به عنوانمالیات و عوارض به دستگاه‌های دولتی ایران پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: 50.1 درصد این قرارداد سهم توتال، 30 درصد سهم شرکت ملی نفت چین و 19.9 درصد سهم شرکت ایرانی است که باید این مبالغ را بیاورند.

زنگنه تصریح کرد: بازگشت اصل پولشان و سود کاری که انجام می‌دهند صرفا از محل حداکثر 50 درصد تولید میدان است بعضی‌ها گفتند که 50 درصد و بعضی دیگر عنوان کرده‌اند که 75 درصد کل درآمد میدان را به خارجی‌ها می‌دهیم، این حرف غلط است درآمد ما از این میدان در طول عمرش با نفت حدود 50 میلیون دلاری 84 میلیارد دلار خواهد شد و آنچه در کل به توتال و مجموعه‌اش طی 20 سال داده می‌شود حدود 12 میلیارد دلار خواهد بود یعنی کمتر از 15 درصد درآمد کل میدان در طول عمرش است.

وی اضافه کرد: زمانی که دوره باز پرداخت طولانی می‌شود طبیعتا مبلغ هم بیشتر خواهد شد و در قراردادهای دیگری که ما داشتیم همین مبلغ حدود دو برابر می‌شده است به هر حال این کاری است که عملا نوعی سرمایه‌گذاری خارجی تلقی می‌شود و در شرایطی که دشمنان ما چه در آن طرف اقیانوس‌ها و چه در کشورهای منطقه می‌خواستند هرگونه سرمایه‌گذاری با حضور خارجی را در ایران منفی کنند این قرارداد حرکت بزرگی بود که توسط دو شرکت معتبر نفتی همچون توتال و شرکت ملی نفت چین انجام خواهد شد.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور شرکت توتال در بخش پتروشیمی کشورمان، تصریح کرد: بله این بحث وجود دارد که توتال سرمایه‌گذاری سنگینی را در بخش زنجیره پتروشیمی و تولید اتیلن انجام دهد، این مسئله در دست مذاکره است اما فعلا قصد نداریم در مورد این مسئله صحبت کنیم چراکه نهایی نشده است.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در مورد اینکه خبرهایی وجود دارد که حاکی از سرمایه‌گذاری سایر کشورهای خارجی در بخش نفت و گازکشورمان دارد، خاطر نشان کرد: ما اولویت‌هایمان را در جلسه عقد قرارداد با توتال اعلام کردیم و گفتیم میدان‌های مشترک، همچنین گفتیممیدان‌های مشترک همچون آزادگان، یاران و یادآوران و پارس جنوبی اولویت‌های اول کشورمان است.