آمادگی کامل وزارت نیرو برای تامین برق کشور

 حمید چیت چیان در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه وزارت نیرو تمهیدات مفصلی را در ارتباط با تأمین برق مورد نیاز کشور داشته است، افزود: علاوه بر اینکه حدود ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات نسبت به پارسال ظرفیت های جدید تولید برق ایجاد کردیم از ظرفیت های موجود هم با استفاده از روش های فنی گوناگون توانستیم ۹۰۰ مگاوات بیشتر تولید کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این تلاش کردیم میزان تلفات شبکه برق را کاهش دهیم و از بیش از ۱۵ درصد به زیر ۱۱ درصد برسانیم که این موضوع در تأمین نیازهای جدید برق تأثیرات بسیار زیادی داشت.

چیت چیان گفت: آمادگی شبکه و نیروگاه ها را به حداکثر ممکن رساندیم و رکوردهایی که امسال در این موضوع داشتیم در طول تاریخ صنعت برق بی سابقه بود.

وی با تاکید بر آمادگی کامل وزارت نیرو برای تامین برق کشور افزود: ممکن است در برخی نقاط کشور در شبکه وسیع برق حوادثی اتفاق بیفتد که بصورت موقت خاموشی رخ دهد.

چیت چیان با بیان اینکه مردم هم بسیار اثر گذار هستند و می توانند با تدبیر و صبر و حوصله مقداری از مصرف برق خود را کاهش دهند، گفت: در وسط روز ساعت ۱۲ تا ۱۶ و شب ها از حدود ساعت ۲۰ تا ۲۳ سعی کنیم مصرف برق را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه مهمترین مولفه اوج مصرف برق در تابستان، لوازم سرمایشی است، از مردم خواست درجه کولر گازی خود را روی ۲۵ درجه (درجه آسایش) تنظیم کنند، با این کار همه هموطنان ما در اقصی نقاط کشور از نعمت برق برخوردار خواهند بود.

وزیر نیرو گفت: ۵ شبکه بزرگ آبیاری زه کشی با مجموع مساحت ۲۷ هزار و ۵۵۰ هکتار با هزینه بالغ بر ۲۶۵ میلیارد تومان در خوزستان بهره برداری شد.

چیت چیان ادامه داد: ساخت ۲ سد بسیار ارزشمند در منطقه بهمن شیر آغاز شد و سد سومی هم وجود دارد که مراحل پایانی ساخت خود را می گذارند و ۹۶ درصد پیشرفت دارد و در ۲ ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

وی گفت: بزرگترین فایده این سدها جلوگیری از ورود آب خلیج فارس به بهمن شیر در زمان های وقوع مد است و به این ترتیب نگرانی مردم آبادان و خرمشهر از شور شدن رودخانه ها کاهش می یابد و کشت و زرع خود را می توانند توسعه دهند.

چیت چیان اضافه کرد: اکنون در هیچ نقطه کشور به علت کافی نبودن تولید برق مشکل نداریم بلکه مشکل این است که به علت وقوع گرمای زیاد، مصرف افزایش یافته است و در برخی نقاط، شبکه برق ظرفیت کافی را ندارد و دچار افت و ولتاژ می شویم که این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی از جمله در سیستان و بلوچستان شده است.

وی ادامه داد: همه تدابیر لازم به کار گرفته شده است و اکنون در این استان به علت بعد مسافت و فاصله زیاد میان آبادی ها، افت ولتاژ وجود دارد به همین علت تصمیم گرفتیم در حدود ۱۰ نقطه انتهایی شبکه، نیروگاه های کوچکی را احداث کنیم تا با ورود آن ها به شبکه، مشکل افت ولتاژ در مناطق مختلف استان سیستان و بلوچستان رفع می شود.