دولت همراه فرصتی برای جبران عقب ماندگی دولت الکترونیک

با یکپارچه‌سازی کانال‌های دسترسی همراه شامل کدهای دستوری (USSD)، پیامک (SMS)، پیام صوتی (VMS)، تلفن گویا (IVR)، و برنامه‌های کاربردی همراه (Mobile App)، احراز هویت موبایلی (m-ID) شبکه های اجتماعی (SN) و NFC  تمامی سازمانها و نهادهای دولتی، عمومی و حاکمیتی را قادر خواهد کرد تا انواع خدمات خود شامل خدمات محتوایی، استعلامات، درخواست و شکایات، پرداخت و غیره را به مخاطبان شامل سازمان‌ها و نهادهای دیگر، کسب و کارها، کارمندان و شهروندان ارائه دهند.

دولت یازدهم، با این پلتفرم یکپارچه که با شعار "شفافیت در ارائه خدمات دولتی و عمومی به مخاطبان" طراحی و پیاده‌سازی شده و دارای سازوکارهای لازم جهت بهره‌وری در فرایندهای تصمیم‌سازی است، میتواند به جبران عقب ماندگی های دولت الکترونیک در سال های گذشته و بهبود ارائه خدمات به مردم و ارتقا مشارکت الکترونیکی در زمانی کوتاه بپردازد.

گفتنی است با استفاده از این پلتفرم، خدمات دولتی از حالت جزیره‌ای به مدل یکپارچه درآمده و این مهم ضمن ایجاد اعتماد و اطمینان در مخاطبین، توسعه‌پذیری ارائه خدمات به صورت متمرکز را ممکن می‌کند. بطور مثال هر استان با کد مخابراتی خود قابل فراخوانی بوده (استان قزوین: ( #۰۲۸*۴*) و سازمان‌ها نیز با شماره‌های تلفن خود (تامین اجتماعی: #۱۴۲۰*۴*) فراخوانی می‌شوند.

بطور مثال خدمات یکپارچه تامین اجتماعی، از طریق کلیه اپراتورهای کشور بر بستر این پلتفرم؛ (1420#*4*) همچون استعلامات، نوبت دهی، استحقاق درمان، فیش مستمری و آخرین سابقه بیمه و نیز دیگر کانال های پلتفرم مذکور قابل دسترسی می باشد، که این مهم میتواند موجبات تسهیل دسترسی به خدمات، کاهش ترافیک، کاهش آلاینده ها، صرفه جویی در زمان و هزینه های سازمان های دولتی و عمومی و نتیجتا افزایش GDPکشور شود.

 در پایان قابل ذکر است هم اکنون خدمات استانداری های کشور و سازمان هایی چون سازمان تامین اجتماعی، سازمان ثبت احوال، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان استاندارد کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، صندوق کارآفرینی امید، سازمان مناطق آزاد و دیگر دستگاه های دولتی و عمومی بر این بستر، قابل ارائه و از طریق کلیه اپراتورهای موبایل، در دسترس می باشد.