بازار گوشت حال خوشی ندارد

منصور پوریان یک تأمین کننده گوشت دام  با اشاره آخرین وضعیت بازار گوشت اظهار داشت: روزانه 30 الی 40 تن گوشت وارداتی جهت تنظیم بازار توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی بازار نابسامانی سیستم قصابی است، افزود: علی رغم تمامی اقدامات برای ساماندهی بازار گوشت، مباحثی مبنی بر کمبود گوشت و دام در میادین مطرح است که درنهایت این عوامل نابسامانی بازار را به همراه داشته است.

پوریان از ازدیاد دام داخلی در میادین خبر داد و گفت: در حال حاضر ما تولیدکنندگان حاضریم هر کیلو لاشه نرخ داخلی را با نرخ 34 تا 35 هزار تومان تحویل مصرف کنندگان دهیم.

به گفته وی با توجه به آنکه تمامی لاشه های وارداتی مورد استفاده قرار نمی گیرند، از این رو ساماندهی سیستم توزیع و قصابی امری ضروری است.

تأمین کننده دام و گوشت درباه اینکه تولیدکنندگان شرایط خوبی ندارند، بیان کرد: با وجود بالا بودن قیمت تمام شده، تولیدکنندگان در شرایط نامساعدی به سر می برند.

وی ادامه داد: باتوجه به کاهش تقاضا برای لاشه هایی با وزن 23 تا 24 کیلو و ازدیاد دام داخلی در میادین به معاونت امور دام و پشتیبانی شرکت امور دام پیشنهاداتی مبنی برصادرات دام سنگین وزن در ازای واردات دام سبک وزن داده شده است.

پوریان تصریح کرد: در صورت موافقت معاونت امور دام دیگر دغدغه هایی مبنی بر گرانی بازار گوشت وجود ندارد.

بازار گوشت حال خوشی ندارد

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی  با اشاره به آخرین وضعیت بازار گوشت، اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 37 تا 38 هزار تومان به مغازه دار و 41 تا 42 هزار تومان به مشتری عرضه می شود.

وی افزود: با توجه به نوسانات روزانه نرخ گوشت در بازار، امکان پیش بینی قیمت در روزهای آتی در بازار غیر ممکن است.

به گفته ملکی اگر گوشت های وارداتی بتواند نیاز کشور را پوشش دهد، می توان انتظار داشت که نابسامانی بازار گوشت مرتفع  شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پاسخ به این سوال که برخی مسئولین از مازاد دام در بازار خبر می دهند، بیان کرد: چنین امری صحت ندارد، چرا که در صورت مازاد دام شرایط بازار به مرحله بحران نمی رسید.

وی درباه آخرین وضعیت دام در عید قربان تصریح کرد: کشتار بی رویه بره های مولد طی سال های اخیر بازار را با تنش هایی روبرو کرد، از این رو تنها در صورت جایگزینی گوشت های وارداتی به جای داخلی مشکل خاصی از حیث کمبود دام در عید قربان در بازار رخ نخواهد داد.