تفاهمنامه HOA پروژه سیراف امسال نهایی می شود؟

حسن پیوندی، مدیرعامل تاپیکو در پاسخ به اینکه تفاهمنامه HOA پروژه سیراف امسال نهایی می شود، گفت: بله؛ مجموعه سیراف جزوه اولویت های خط اعتباری کره جنوبی است و تا پایان امسال نهایی می شود.این در حالی است که هیچ پروژه ای در کشور دارای چنین موافقتنامه ای نیست.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر وضعیت تولید بنزین یورو۴ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با توجه به ناقص بودن دو واحد ایزومریزاسیون این پالایشگاه، تصریح کرد:من درگیر جزییات فنی این پالایشگاه نیستم و در جایگاه سهام دار هستم؛ اما در کل بنزین یورو۴ در این پالایشگاه تولید و به بازار عرضه می شود. اما ممکن است برای تنظیمات نهایی فرآیندی به ویژه در بخش ابزار دقیق و ایمنی بعضی اوقات مجبور می شوند تا بنزین را با بنزین دیگری مخلوط کرده تا بنزین یورو ۴ تولید شود.

به گفته پیوندی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس تکمیل شده و تولید بنزین یورو ۴ دارد و در صورتی که تولیدات این فاز پالایشگاه به مدار تولید و عرضه در بازار نمی رسید؛ پاسخگوی حجم بالای تقاضای بنزین نبودیم.

تلاش می کنیم نفتا تولید نشود

این مقام مسوول که سابقه درخشانی در بخش پتروشیمی کشور دارد چندی پیش در حاشیه سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی گفته بود تلاش می‌کنیم که سرمایه گذاری در این مجموعه منجر به تولید نفتا نشود و بجای نفتا، محصولات پتروشیمی یا بنزین یورو۵ تولید شود. این در حالی است که هم اکنون در حال بررسی برنامه خود هستیم تا ببینیم در نهایت محصول تولیدی این مجموعه به الفین ختم شود یا بنزین. چرا که موافق تولید نفتا نیستیم؛ بدون تردید محصول پالایشگاهی که در آن قصد سرمایه گذاری داریم به خام فروشی منجر نمی شود.

او حتی با اعلام اینکه با همکاری همسایه خود، ساتنا، در حال مطالعه درباره صرفه اقتصادی این پروژه هستیم،تا ببینیم آیا ظرفیت ۶۰ هزار بشکه‌ای برای آن مناسب است یا ۱۲۰ هزار بشکه‌ای؛ نشان داد که چقدر برای اجرایی شدن تصمیم خود جدی است.به عقیده پیوندی  به نظر می رسد ظرفیت ۶۰ هزار بشکه ای برای طرحی که مد نظر است ، ظرفیت کمی باشد بنابراین در فکر ادغام با یکی دیگر از سرمایه گذاران هستند.

قائم مقام سابق مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی به تازگی در نشست  خبری اعلام کرد: تنها تبدیل میعانات به نفتا در دستور کار ما نیست و به دنبال تبدیل نفتا به الفین هستیم. به دلیل نزدیکی خوراک در سیراف و دسترسی به آب این پروژه توجیه اقتصادی بالایی دارد به همین دلیل تفاهم‌نامه‌هایی نیز با کیودوی ژاپن، هیوندای کره جنوبی و دایلین کره به امضا رسیده است.

در چنین حالتی چنین پرسشی مطرح می شود که آیا تاپیکو قرار است خارج از روال در نظر گرفته شده برای این پروژه که به گفته وزیر نفت تبدیل میعانات گازی به نفتا است، خارج شود؛ که باید گفت خیر. طبق گفته مدیرعامل این شرکت به موازات تبدیل میعانات به نفتا درسیراف؛ تاپیکو با احداث واحدی در نزدیکی این مجموعه  قصد دارد نفتای تولیدی را به الفین تبدیل کند.

اما و اگر های سیراف/ خام فروشی ممنوع!

 شرکت ملی نفت ایران برنامه احداث هشت پروژه  پالایشگاه مایعات گازی پارس جنوبی را  به ظرفیت مجموع   ۴۸۰ هزار  بشکه در روز (هشت پالایشگاه ۶۰۰۰۰ بشکه در روز)  با واگذاری آنها به هشت شرکت و یا کنسرسیوم عملی نموده است. خوراک پالایشگاه به میزان ۶۰۰۰۰ بشکه در روز کاری از مایعات گازی پروژه‌های پارس جنوبی سایت دو کنگان (فازهای  ۲۲،۲۴ ، ۱۱،۱۲،۱۳،۱۴،۱۹ تامین می شود. محصولات پالایشگاه گاز مایع  ۳۱۰۰ بشکه در روز، نفتای سبک ۱۴۸۰۰ بشکه در روز و نفتای سنکین ۲۲۲۰۰ بشکه در روز، نفت سفید و سوخت جت ۴۴۰۰ بشکه در روز، نفت گاز ۱۴۵۰۰ بشکه در روز و باقیمانده سنکین ۶۰۰ بشکه در روز و تقریبا" ۳۰ تن در روز تولید گوگرد براورد می شود.

 درباره هزینه های سرمایه و مدت اجرای پروژه باید گفت هزینه ثابت سرمایه گذاری معادل ۲۶۲ میلیون دلار، هزینه سرمایه ای در گردش برابر  ۹۴ میلیون دلار، مجموع هزینه سرمایه گذاری  برابر ۳۵۶ میلیون دلار برآورد شده است.

همان طور که از گفتگوها بر می آید مدیرعامل تاپیکو به عنوان بزرگترین  سهام دار پروژه سیراف موافق تبدیل میعانات گازی به نفتا در این مجموعه نیست چرا که معتقد است این امر خام فروشی است و ما باید مجدد در مرحله ای دیگر نفتای تبدیل شده به الفین را به کشور وارد کنیم. پس بهتر است خود در داخل کشور دست به کار شده و از خام فروشی بپرهیزیم. این گفته در حالی مطرح می شود که وزیر نفت در حاشیه سیزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی هدف از احداث این پروژه را تولید نفتا عنوان کرده بود.