عرضه مجدد نفت خام در بورس انرژی

علی موسوی با اشاره به شکستن طلسم ورود طلای سیاه به بورس انرژی گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی مزایایی دارد که شفافیت و سلامت بازار نمونه‌ای از آنهاست و همچنین این امر به صادرات نیز می تواند کمک رسان باشد.

وی با اشاره به اینکه عرضه نفت خام در بورس می‌تواند دست دلالان و واسطه گران را در بورس کوتاه کند، عنوان کرد: زمانی که اطلاعات در بازار صحیح باشد بسیاری از سرمایه گذاران خارجی با اطمینان بیشتری اقدام به خرید و فروش می کنند.

موسوی درباره تضمین معاملات پایاپای در خارج از بورس که به عنوان مزیتی در راستای ورود نفت خام به این عرصه است،گفت: زمانی که این امر صورت گیرد، جریمه‌هایی برای این معامله گران درنظر می‌گیرد و به مراتب خرید و فروش آنها کنسل خواهد شد.

تلاش‌ها برای ورود نفت و سایر حامل‌های انرژی به بازار سرمایه و تعیین قیمت این محصولات در بورس، اوایل سال ۱۳۹۰ شکل دیگری یافت و با تصمیم شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خردادماه سال ۱۳۹۰، بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور به منظور عرضه محصولات و مشتقات نفتی، برق، گاز طبیعی، ذغال سنگ و سایر حامل‌های انرژی شکل گرفت.

علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی نیز با بیان اینکه در فروردین سال 93 با شروع عرضه‌ نفت خام در رینگ داخلی این بورس، زمینه برای کشف قیمت این کالا در بورس انرژی ایران ایجاد شد، گفت: به دلایلی همچون نبود تقاضا و جایگزینی میعانات گازی از سوی مصرف‌کنندگان، پس از چندی عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران متوقف شد.

بر اساس این گزارش، به تازگی ساز و کار تسویه معاملات ارزی نفت خام در بازار سرمایه، تدوین شده که اجرای آن می‌تواند عرضه این کالای راهبردی در بازار سرمایه را بدنبال داشته باشد.