سقف بدهی‌های آمریکا شکست

 حجم بدهی‌های عمومی آمریکا به طور رسمی از 20 تریلیون دلار عبور کرد.

پس از آنکه دولت آمریکا موافقت خود را با استقراض بیشتر بانک مرکزی این کشور اعلام کرد سقف بدهی‌های عمومی آمریکا 20.16 تریلیون دلار افزایش یافت.

به عبارت دیگر در حال حاضر هر شهروند آمریکا 62 هزار دلار بدهی دارد. یا به شکل دیگر آمریکا به ازای هر شهروندی که مالیات پرداخت می‌کند 167 هزار دلار بدهی دارد.

حجم بدهی‌های عمومی آمریکا از ماه مارس تا پیش از موافقت کاخ سفید با افزایش سقف آنها ثابت باقی مانده بود،اما با موافقت اخیر کاخ سفید و عملاً لغو شدن سقف بدهی عمومی در این کشور که از سوی دونالد ترامپ امضا شد روند افزایش بدهی عمومی آمریکا سرعت گرفته است.

براساس قانونی که روز جمعه از سوی کاخ سفید ابلاغ شد بانک مرکزی فدرال این کشور تا روز 7 دسامبر محدودیتی در استقراض نخواهد داشت.

بنابه اعلام دفتر بودجه کنگره، یک سازمان فدرال که اطلاعات اقتصادی و بودجه را برای کنگره فراهم می‌کند سرانه بدهی فدرال مربوط عموم مردم آمریکا در بالاترین سطح خود از زمان پایان جنگ جهانی دوم قرار دارد.

بنابه اعلام این دفتر، در صورتی که قوانین موجود پابرجا بماند افزایش کسری بودجه در آمریکا به افزایش شدید بدهی عمومی آمریکا طی 30 سال گذشته منجر خواهد شد و  عملاً کسری بودجه این کشور در سال 2047 به 150 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید.

دفتر بودجه کنگره تأکید دارد که افزایش بدهی عمومی آمریکا به افزایش هزینه‌های مرتبط با نرخ بهره برای دولت آمریکا منجر شده و تشدید فشار بر بودجه احتمال بروز بحران مالی در آمریکا را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر مجموعه بدهی‌های آمریکا شامل بدهی دولتی، بدهی شرکت‌ها، بدهی وام‌های خرید مسکن و همچنین بدهی کارت‌های اعتباری در حال رسیدن به رقم 67 هزار میلیارد دلار است.