مالیات بجای مصرف کننده از تولید کننده گرفته می شود/ نبود یک سیستم حسابرسی شفاف دلیل فرار مالیاتی

گروه اقتصادی- عبدالله رضیان نماینده قائمشهر و سواد کوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  افکارنیوز با انتقاد از شیوه اخذ مالیات در کشور گفت: برخی راههای فرار مالیاتی را بلد هستند و متاسفانه از دادن مالیات خودداری می کنند.

وی نبود یک سیستم حسابرسی شفاف را دلیل اصلی فرار مالیاتی ذکر کرد و افزود: متاسفانه در کشور سیستم حسابرسی شفاف وجود ندارد و این یک اشکال ساختاری در کشور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تا سیستم حسابرسی در کشور اصلاح نشود، فرار مالیاتی وجود خواهد داشت و حتی برخی افراد راههای فرار مالیاتی را بلد هستند و با استفاده از آن از پرداخت مالیات خودداری می کنند.

رضیان تاکید کرد: باید ثبت شرکت ها و سیستم حسابرسی شفاف شود تا جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

وی با اشاره به رکود در بازار و نبود رونق اقتصادی در کشور گفت: رکود در بازار باعث شده تا دست اندکاران تولید گله مند باشند و بیشتر گله مندیها مربوط به نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کشور است.

نماینده قائمشهر و سواد کوه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده باید اصلاح شود و بر اساس قانون جدید باید نقایص موجود رفع گردد.

رضیان تصریح کرد: دولت و سازمان امور مالیاتی باید مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف کننده بگیرد اما می بینیم که این مالیات چند بار گرفته می شود و حتی از تولید کننده که نباید گرفته شود، هم مالیات بر ارزش افزوده می گیرند.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده بجای یک بار حتی سه مرحله و از تولید کننده، خریداراران و مصرف کنندگان گرفته می شود، گفت: قرار شد تا دولت با ارائه لایحه نقایص موجود درباره مالیات بر ارزش افزوده را رفع و مجلس هم آنرا بررسی و تصویب کند.