نزول قیمت طلا در بازار جهانی

 بهای نفت پس از افزایش حدود 20 درصدی در سه ماهه سوم سال، امروز (دوشنبه) به دنبال انتشار گزارشی در خصوص افزایش سطح تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه سپتامبر، با کاهش همراه بود.

بر این اساس، بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با 13 سنت کاهش (معادل 0.3 درصد)، به 51 دلار و 54 سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت تحویل دسامبر هم با 22 سنت کاهش (معادل 0.4 درصد)، 56 دلار و 57 سنت در هر بشکه معامله شد. روز جمعه، نفت خام برنت تحویل نوامبر با 13 سنت افزایش باعث شد در سه ماهه سوم سال بهای آن با حدود 20 درصد افزایش همراه باشد. این بیشترین میزان افزایش بهای نفت در سه ماهه سوم سال از سال 2004 محسوب می شود.

افزایش بهای نفت به دنبال بیشتر شدن تقاضای طلای سیاه در پی آغاز به کار مجدد پالایشگاه های آمریکا پس از توفان هاروی رخ داد. این درحالیست که نتایج بررسی های رویترز نشان داد سطح تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت ماه گذشته میلادی (سپتامبر) با 50 هزار بشکه افزایش در روز همراه بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سطح صادرات نفت عراق و همینطور سطح تولید لیبی – یکی از اعضای اوپک که پیشتر از پایبندی به توافق اوپک مستثنی بود— با افزایش همراه بوده است.

کارشناسان نفتی ابراز نگرانی کرده اند که افزایش بهای نفت فقط باعث می شود تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا، فعالیت های حفاری خود را افزایش دهند که در نتیجه این باعث کاهش مجدد قیمت طلای سیاه خواهد شد.

از سوی دیگر، به دنبال افزایش ارزش دلار آمریکا، بهای طلا امروز (دوشنبه) به کمترین سطح در 7 هفته گذشته رسید. همچنین احتمال افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر بر بهای نفت اثر گذار بوده است.

بر این اساس، بهای هر اونس طلای آمریکا تحویل دسامبر با 0.5 درصد کاهش، به 1278.90 دلار رسید. ارزش دلار آمریکا در مقابل سبد ارزهای خارجی با 0.1 درصد افزایش همراه بود.