بانک مرکزی آمارهای منفی را پنهان نکند

تیمور رحمانی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص سیاسی کاری بانک مرکزی در اعلام و ارقام شاخصهای اقتصادی کشور اظهار کرد: بهم ریختن نظم توالی انتشار آمارها کار پسندیده‌ای نیست. دولت رشد اقتصادی سال 94 را خیلی با تاخیر اعلام کرد. در مورد رشد اقتصادی فصل بهار هم بانک مرکزی تاکنون سکوت کرده است. این گونه رفتارها تردیدهایی را در جامعه ایجاد می‌کند که به نفع اقتصادی کشور نیست.

وی افزود: بانک مرکزی نباید چیزی برای پنهان کردن داشته باشد و این سکوت آماری باید به پایان برسد. اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی باید از آمار با خبر باشند، تا بتوانند به دولت کمک فکری دهند و به عنوان یک تحلیلگر نظرات خود را درباره شرایط اقتصادی کشور بیان کنند.

رحمانی خاطرنشان کرد: کار درست و اصولی این است که بانک مرکزی آمار را به موقع منتشر کند. تاخیر و یا عدم اعلام آمار اقتصادی این ذهنیت را ایجاد می‌کند که احتمالا آمارها منفی است. مثلا در سال 94 بنده از قبل پیش بینی می کردم که آمار رشد اقتصادی منفی باشد و حتی این را در مصاحبه‌هایم می‌گفتم، ولی وقتی بانک مرکزی آمار را بیش از یک سال مخفی کرد مطمئن شدم که آمار رشد اقتصادی سال 94 منفی است! بنابراین بانک مرکزی با مخفی کردن آمارها فقط بی اعتمادی را بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: مسئولان اغلب اعلام می‌کنند که آمارهای منفی را به دلیل جلوگیری از ایجاد جو ناامیدی در جامعه اعلام نمی‌کنند، ولی این استدلال درست نیست. زیرا من به عنوان یک اقتصاددان باید با خواندن آمار بدانم در کجای اقتصاد کشور مشکل به وجود آمده که بعد بتوانم به سیاستگذار اقتصادی در این زمینه مشاوره بدهم.

رحمانی گفت: بانک مرکزی هیچ وقت مستقل نبوده و در این دولت هم وضعیت به همین شکل است، ما تا استقلال کامل بانک مرکزی راه زیادی در پیش داریم. البته مستقل بودن بانک مرکزی خوب است ولی به تنهایی کفایت نمی‌کند زیرا باید پاسخگو هم باشد. بانک مرکزی باید به مراکز تصمیم گیری کشور در مورد عملکردش پاسخگو باشد. این که صرفا به بانک مرکزی استقلال بدهیم مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود.