عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت دلار

بعد از مدتی که قیمت دلار تقریبا ثابت مانده بود، طی روزهای اخیر با شیب ملایمی روبه افزایش گذاشت. قیمت دلار هفته گذشته را با رقم 3785 تومان آغاز کرد، اما دیروز با عبور از مرز 4000تومان به 4025رسید و فعالان اقتصادی را نگران کرد.

برخی دلایل این افزایش قیمت را سیاست‌های دولتی در پایین نگه داشتن هزینه های تولید و درنتیجه افزایش صادرات و درآمدهای خود، عنوان می‌کنند.

عده‌ دیگری از تحلیلگران با رد این توضیح، معتقدند که پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز و در اصطلاح سرکوب قیمت ارز توسط دولت و تبعیت قیمت دلار از منطق بازار، باعث افزایش این ارز شده است.

با این همه اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در اظهار نظری عنوان کرد، این نوسانات در تمام طول سال طبیعی است.

عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت دلار

حمید میرمعینی کارشناس اقتصادی،گفت: ابهامات پیش آمده درمورد آینده برجام و رابطه ایران-اروپا  بر جریان ورودی ارز و همچنین عرضه و تقاضای آن تاثیر گذاشته و در این بین هیجانات سیاسی در آمریکا نیز موجب به افزایش قیمت دلار دامن زده است.

میرمعینی با اشاره به محدودیت‌های منابع ارزی در کشور، بیان کرد: در داخل کشور یک سری منابع ارزی داریم، که حاصل صادرات کالا و نفت است و مقادیری هم هزینه ارزی داریم،از جمله این هزینه‌ها می‌توان به واردات کالا، نیازهای ارزی دانشجویان و مسافران، مراسم حج،اشاره کرد که افزایش و کاهش منابع و هزینه‌های ارزی نرخ واقعی ارز را تعیین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون دولت دوزادهم سیاست‌های کنترل و سرکوب نرخ ارز را اجرا می‌کند،گفت: اگر بنیان‌های علمی نرخ ارز تعیین می‌ شد، ارزش پول ملی ما بیشتر کاسته می‌شد ولی رویکرد اقتصادی دولت کاهش تورم و نرخ ارز است لذا این نرخ ارز، اسمی و غیر واقعی است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر عوامل حاشیه‌ای تاثیرگذار در نرخ ارز، اضافه کرد:بالابودن تورم هم یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ دلار است، وقتی که تورم 10درصد است قاعدتا باید قیمت دلار 10درصد بیشتر شود. کاهش قیمت سهام در بازار بورس و هجوم برخی از سرمایه‌داران برای عرضه سهام و پیشگیری از ضرر بیشتر، به معنای انتقال بخشی از نقدینگی فعال به بازار ارز و سایر بازارهاست و این امر نیز قیمت دلار را بالا می‌برد.

میرمعینی در ادامه این بحث عنوان کرد: نقل قولهایی که درمورد پرداخت سهام عدالت مطرح می‌شود، باعث بالا رفتن قیمت دلار می‌شوند. کاهش میزان صادارت و درنتیجه کاهش ارز وارد شده به کشور هم یکی از دلایل افزایش نرخ دلار است.

وی در پایان با تاکید بر ضررورت حفظ ارتباط اقتصادی با خارج گفت : به نظر می‌رسد که راه گریز از نوسانات بازار ارز نیز نزدیک کردن شرایط اقتصادی کشور به بازار جهانی از طریق افزایش مبادلات کالا و صادرات است تا بتوان بر میزان ارزآوری به کشور افزود، از طرف دیگر باید در سیاست‌های اقتصادی خود تجدیدنظر کنیم.