نقش بازار سرمایه در جذب سرمایه خارجی

علی بیگدلیدر خصوص روند جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: همان قدر که امنیت سیاسی محیط سرمایه گذاری باید حفظ شود، کشور سرمایه‌پذیر باید بر حفظ و پایداری قوانین جامع سرمایه پذیر تمرکز داشته باشد.

وی افزود: برای بهبود وضعیت لازم است مشوق هایی برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شود و تمامی مواردی که می تواند منجر به فرار سرمایه شود، مسدود شود. همچنین بازاریابی فعال و برگزاری سمینارهای مرتبط در ایران با حضور اتاق های طرف های خارجی می تواند فرصت ها و پتانسیل های سرمایه گذاری در ایران را به خوبی تشریح کند.

بیگدلی با اشاره به این که پتانسیل و ظرفیت ها در ایران بسیار هستند اظهار داشت: انرژی ارزان و در دسترس، زمین فراوان، پهنه های آبی وسیع و وضعیت آب و هوایی، شرایط هر نوع فعالیتی را فراهم می کند.

وی ادامه داد: یک مدیریت جامع و بلند مدت در زمینه امنیت سرمایه و قوانین به همراه بازاریابی فعال می تواند زمینه ای را فراهم آورد تا ایران در یک دوره بلند مدت به هاب منطقه ای جهت تولید محصول نهایی و صادرات آن تبدیل شود.

معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان خاطرنشان کرد: مصرف گرایی در جهان، تمایلات و سلیقه مصرف کنندگان را با سرعت زیادی تغییر می دهد و این فرآیند باعث می شود تا یک کالا در دوره ای کوتاه مدت دچار نابابی شود. به عبارتی دوران تولید یک کالا برای دوره ای طولانی گذشته و طرح ها و ابتکارات جدید هستند که می توانند با تولید محصولات، بازار را در اختیار بگیرند.

وی افزود: می توان ایده های خلق شده را به همراه سرمایه های خارجی به شکلی هدف دار به سمت ایران هدایت کرد که حتی اگر بار مالی فراوان ایجاد نکند اما امنیت سیاسی و انتقال تکنولوژی را قطعا به همراه خواهد داشت.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه در گام اول، بسیاری از قوانین مالیاتی و ارزی به همراه عدم تحمیل قوانین نیروی کار، چیزی است که می تواند زمینه های ورود نقدینگی و سرمایه گذاری به کشور را فراهم آورد، گفت: باید به شکلی جامع بررسی و به شکلی مدون برای آن برنامه ریزی صورت گیرد و پس از آن با تقویت بخش خصوصی کشور، شرایط برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری در ایران فراهم شود.

بیگدلی در  ادامه به نقش بازار سرمایه در این بین اشاره کرد و گفت: نقش بازار سرمایه در این زمینه به نوعی تسهیل کننده خواهد بود؛ اما قاعدتا در گام اول یک دیپلماسی فعال و پشتیبانی قوی از بخش خصوصی به همراه هماهنگی داخل کشور، نیاز است و در گام های بعدی می توان از بازار سرمایه به عنوان ابزاری جهت شفافیت و هدایت سرمایه‌های جدید استفاده کرد که در واقع با ابزارهای این بازار، شرایط برای ورود و حضور پایدار سرمایه ها فراهم خواهد شد.

معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان گفت: بر این اساس در چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی، همایش بین المللی بازار سرمایه با محوریت سرمایه گذاری خارجی برگزار می شود که حضور 50 مقام ارشد اقتصادی و سیاسی از 16 کشور مختلف می تواند فرصت لازم برای تعامل و ارتباط طرفین را به خوبی فراهم کند.