اقتصاد کشور نتوانست از رکود بیرون آید

گروه اقتصادی- جمشید پژویان در گفت‌وگو با افکارنیوز در خصوص وضعیت فضای کسب‌وکار کشور، اظهار داشت: تا حدودی رکود عمیق‌تر شده است. به عبارتی، در کل فضای اقتصاد کشور نتوانست از رکود بیرون آید و ما همچنان از نظر اقتصادی نتوانسته‌ایم رشد مناسب و تولید داشته باشیم.

وی افزود: اگر تولید داشتیم، به‌دنبال آن حتما اشتغال نیز دارای فضای بهتری می‌شد، اما من تغییری در این زمینه‌ها نمی‌بینم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با بیان این‌که ۴۰ سال پیش اقتصاد خیلی کوچک‌تر بود، عنوان کرد: ۴۰ سال پیش جمعیت ۳۰میلیونی داشتیم، ولی در حال حاضر جمعیت به 80 میلیون نفر رسیده است.

پژویان ادامه داد: از طرف دیگر، بدیهی است که چنین جمعیتی نیاز به اقتصاد بزرگ‌تر و تولید بیشتری دارد که بتواند هم رشد اقتصادی مناسب ایجاد کند و هم اشتغال را تامین کند. اما چنین روندی در اقتصاد نداشته‌ایم و اقتصاد پیشرفتی نداشته است.

وی با بیان این‌که اقتصاد همراه با رشد و نیاز جمعیت پیشرفت نکرده است، متذکر شد: اقتصاد مقاومتی عنوانی است که باید از نظر اقتصادی تعریف شود. این واژه اقتصادی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی به این معناست که اقتصاد به صورتی تغییر کند که توانایی مقاومت داشته باشد. 

پژویان افزود: تفسیر این است که اقتصاد تا جایی که ممکن است، کارآمدتر شود و یک اقتصادی که کارآمد باشد، توانایی‌های بالایی خواهد داشت؛ به دلیل این‌که بتواند با شوک‌ها و اختلال‌هایی که در اقتصاد به وجود می‌آید، برخورد کند.

وی با ذکر مثالی، خاطرنشان کرد: اقتصاد باید در مقابل کاهش یک‌باره قیمت نفت آماده باشد. اگر ما تولیدکننده‌ای کارآمد و باکیفیت بودیم، می‌توانستیم از این مشکل به راحتی بگذریم.