نرخ دو رقمی تورم در گروه خوراکی ها/ دولت در مقابل گرانی ها چه می کند؟

گروه اقتصادی-دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن در سالهای اخیر یکی از دستاوردها را پایین آمدن نرخ تورم می دانست هر چند با انتقاد اقتصاددانان روبرو شده بود که این پایین آمدن نرخ تورم منجر به رکود بی سابقه شده است.

به گزارش افکارنیوز، این روزها اما گران شدن اقلام و اجناس خوراکی مردم که تاثیر بسزایی در معیشت آنها دارد گران شده و نرخ تورم گروه خوراکی ها دو برابر شده است.

شاهرودی عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نرخ تورم گروه خوراکی ها و دلایل آن می گوید: تاثیرات روانی زمزمه‌‌های افزایش نرخ حامل‌‌های انرژی بویژه قیمت بنزین باعث شده حتی رشد قیمت برخی اقلام خوراکی از هم‌اکنون شروع شود. 

وی درباره نرخ تورم 8درصدی آذرماه گفت: بدیهی است محاسبه نرخ تورم براساس مولفه‌‌های اقتصادی و با لحاظ سال پایه بوده اما در آمار مربوط به تورم باید به مبناهای دیگری توجه شود. 

این نماینده مجلس افزود: نرخ تورم در گروه خوراکی‌ها دورقمی اعلام شده، این در حالی است که براساس برنامه‌ها باید نرخ تورم تک‌رقمی می‌شد بویژه با توجه به وضعیت معیشت خانوارها نباید رشد نرخ تورم دورقمی باشد. خانوارها می‌توانند تامین برخی نیازهای اعضای خانوار مانند پوشاک نو و... را به تعویق بیندازند اما تامین اقلام خوراکی خانواده‌ها اجتناب‌ناپذیر است. 

حسینی ‌شاهرودی می گوید: باید توجه داشت در حالی نرخ اقلام خوراکی روند افزایشی داشته که حجم تقاضا در روزهای پایانی سال با افزایش بیشتری روبه‌رو می‌شود. وی ادامه داد: تاثیرات روانی زمزمه‌‌های افزایش نرخ حامل‌‌های انرژی بویژه قیمت بنزین باعث شد حتی رشد قیمت برخی اقلام خوراکی از هم‌اکنون شروع شود؛ این در حالی است که مکانیزم‌‌های مشخص شده برای تنظیم بازار کالاهای اساسی وجود دارد، بنابراین باید دولت به این موضوعات توجه کند. 

این در حالی است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم آذرماه سال۹۶، 8درصد گزارش کرده و شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل برای کل کشور 0/13 درصد، مناطق شهری 3/13 درصد و مناطق روستایی 9/11 درصد افزایش را نشان می‌دهد که درصد تغییرات این گروه در 12 ماه منتهی به آذرماه ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل برای کل کشور 4/12 است.

از سوی دیگر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرده بود که  اجازه گرانفروشی به کسی نمی‌دهیم اما محصولات لبنی از ابتدای هفته توسط کارخانه ها گران شده اند.

سوال اینجاست مگر قرار نیست دولت نظارت بر قیمت ها داشته باشد و یا سازمان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ ها را اعلام کنند پس چرا به صورت یک شبه محصولات لبنی همچون ماست و شیر و ... گران شده اند؟

این در حالی است که دبیر صنایع لبنی از افزایش قیمت محصولات لبنی اظهار بی اطلاعی کرده و می گوید: سازمان حمایت آنالیز قیمتی خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده و منتظر تصمیم این ستاد هستیم و در جریان افزایش قیمت‌ها نیستم و اطلاعی از این موضوع ندارم. 

حالا که دولت اعلام کرده اجازه گرانفروشی را نمی دهیم مردم منتظرند تا ببینند دولتی ها در مقابل افزایش قیمت محصولات لبنی و بسیاری از اجناس خوراکی و معیشتی  چه عکس العملی را نشان می دهند.