وام 50 میلیونی به زلزله زدگان به کجا رسید؟/ وعده ای که هنوز محقق نشده است

گروه اقتصادی- همچنین نوبخت نیزبه عنوان سخنگوی دولت اعلام کرد: با توجه به اینکه 11 هزار خانوار روستایی و 4500 خانوار شهری دچار آسیب شده است، قرار شد به هر خانوار روستایی 25 میلیون تومان و به هرخانوار شهری 35 میلیون تومان با سود 4 درصد اختصاص یابد. علاوه بر تسهیلات نوسازی دولت به هر خانوار روستایی 5 میلیون تومان و به هر خانوار شهر نیز 6 میلیون تومان بلاعوض پرداخت می کند که سرجمع تسهیلات 659 میلیارد تومان و 281 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض است که کمک بلاعوض از خزانه و وام را از منابع بانکی پرداخت خواهیم کرد.

به گزارش افکارنیوز، این در حالی است که صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس می‌گوید: پس از اسکان موقت، تمامی تلاش مسئولان معطوف به اسکان دائم و ساخت واحدهای مسکونی برای زلزله زدگان خواهد شد.

احمد صفری اضافه می‌کند: در منطقه کرمانشاه شاهد زلزله شدیدی بودیم که سبب شد در مناطقی از این استان حدود ۲۰ هزار خانوار، بی‌خانمان شوند. بر اثر این زمین لرزه شمار زیادی از هموطنانمان از بین رفتند و خانواده‌های بسیاری داغدار شدند. حتی بسیار از آنان هنوز مجروح هستند. رسیدگی به آنان و حل مشکلات آن‌ها کار بسیار سنگینی است.

وی به ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشت زلزله‌زده‌ها اشاره کرده و توضیح می‌دهد: براساس قول مساعد دولت، مقرر شد به هر خانوار روستایی ۳۵ میلیون تومان و به هر خانوار شهری ۴۰ میلیون تومان وام با سود چهار درصد اختصاص یابد که البته در مجلس پیشنهاد داده شده این مبالغ به ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان تغییر کند که هنوز عملی نشده است.

صفری یادآور می‌شود: در کل استان هر منطقه به نحوی گرفتار زلزله شده‌ و پرداخت معوقات بانکی برای آن‌ها دشوار شده است. البته در مصوبه هیئت وزیران درباره بدهکاران بانکی در مناطق زلزله زده نیز آمده است که دوسال بدهی آن‌ها امهال شود، اما در عمل این طور نیست و توسط بانک‌ها برای پرداخت نشدن اقساط با ضامن‌های اشخاص تماس گرفته شده است.

عضو کمیسیون انرژی اضافه می‌کند: خواسته مردم در این مناطق این است که وام تعمیرات را در اختیار خود مردم بگذارند چراکه ممکن است، آن‌ها خود آشنا و رابطی داشته باشند که با حداقلِ مبلغ، این کار را برایشان انجام دهد. حتی شاید آن قدر مشکلات زندگی آن‌ها زیاد باشد که ترجیح دهند، مبلغ وام را برای ادامه و کارگشایی از مشکلات زندگی هزینه کنند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در پایان تأکید می‌کند: انتظار می‌رود، سختگیری‌های اداری برای دریافت این وام‌ها کمتر شود. همین طور از دولت انتظار می‌رود که برای کمک به وضعیت این مردم آسیب دیده تسریع داشته باشند.