جزئیاتی از دستمزد سال ۹۷ کارگران

فرامرز توفیقی عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به جدیدترین جزئیات نشست اعضای شورای عالی کار پیرامون تعیین دستمزد سال ۹۷ بیش از ۱۳ میلیون کارگر ایرانی، اظهار داشت: نشست کارگروه بررسی تعیین دستمزد سال ۹۷ کارگران بیشتر هم‌اندیشی برای ارتقای سطح قدرت خرید کارگران نسبت به سال‌های گذشته بود. 

 

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده، قدرت خرید کارگران نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و اگر بخواهیم رقمی در این باره اعلام کنیم، مشخص می‌شود که دستمزد فعلی ۱۵۰ درصد نسبت به هزینه‌های سبد معیشت که شامل حداقل‌هاست، عقب‌ماندگی دارد. 

 

رئیس کارگروه مزد شوراهای اسلامی کار معتقد است، کارفرمایان باید بپذیرند که بیش از آن چیزی که رقم تورم اعلام می‌شود، رقمی برای افزایش دستمزد کارگری اضافه کنند تا شاید در درازمدت بخشی از عقب‌ماندگی‌های مزد کارگری جبران شود. 

 

این عضو شورای عالی کار با اشاره به اینکه سبد معیشت سال گذشته هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشت. تصریح کرد: دنبال راهکاری هستیم که عقب‌ماندگی سال‌های گذشته را جبران کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا گرانی‌هایی که اخیراً در کشور رخ داده، در محاسبه جدید سبد معیشت سال ۹۶ مؤثر خواهد بود یا خیر، گفت: قطعاً هزینه‌های سبد معیشت با توجه به تغییرات قیمتی اخیر و افزایش نرخ‌هایی که رخ داده، به روزرسانی خواهد شد و پیشنهادات لازم برای تصمیم‌گیری به شورای عالی کار ارسال می‌شود.