فقط از بخش خصوصی به زور مالیات می‌گیرند

گروه اقتصادی- اسدالله عسگراولادی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره وضعیت اقتصاد کشور اظهار داشت: گرفتاری‌های کشور روز به روز بیشتر شده است. به نظر می‌آید بانک‌ها نتوانسته‌اند برنامه‌های خود را اجرا کنند. تحریم‌ها شروع شد و بانک‌ها نتوانستند بدهی‌ها را بدهند و طلب‌های خود را بگیرند.

وی افزود: دولت بدهی‌هایش را به بانک‌ها نداده و بانک‌ها در حال حاضر تقریبا نیمه‌فلج هستند. خیلی از بانک‌ها دوام نخواهند داشت.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: از طرف دیگر مردم از بیمه ناراضی هستند و فرهنگ بیمه در کشور آن‌طور که باید و شاید، جا نیفتاده است.

عسگراولادی با بیان این‌که مشکل بزرگ در مالیات، معافیت‌ها است، تصریح کرد: برخی از معافیت‌ها بی‌خود است. شاهد هستیم که تمام نهادها معاف هستند. همه نهادهایی که کارهای اقتصادی انجام می‌دهند، باید مالیات دهند، اما تنها از بخش خصوصی به‌زور مالیات گرفته شده است. مالیات عادلانه وصول نمی‌شود، در حالی که مالیات حق است.

وی متذکر شد: دولت نهم و دهم شرایط خاص خود را داشت و موفق نبود. دولت یازدهم و دوازدهم که نام خود را تدبیر و امید گذاشته، تدبیرهایش جواب داد، برجام موفق بود، اما بخش امیدها موفق نبود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: مردم امیدهایی به دولت داشتند، قشر زحمتکش نمی‌تواند درست زندگی کند و با یارانه‌ها نمی‌توان زندگی مردم را اداره کرد. باید برای مردم اشتغال ایجاد کرد.