جزئیات پرداخت سود سهام عدالت

گروه اقتصادی- سرانجام سود سهام عدالت مشخص شد و بر اساس اعلام مسئولان قرار است مرحله اول واریز آن امروز صورت گیرد، سهامی که سود آن پس از کش و قوس های فراوان اعلام شده و قرار است طی 3 مرحله صورت گیرد.

به گزارش افکارنیوز، پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر واریز قطعی سود سهام عدالت¬ می گوید: 1200 میلیارد تومان از سود سهامداران را¬ تا به حال ¬سازمان خصوصی سازی دریافت¬ کرده است¬¬ که در مرحله¬ نخست¬¬¬ با دستور رئیس جمهور از امروز به حساب مشمولین واریز می‌شود.

وی افزود:¬ مبلغ آن برای کسانی که آورده یکی میلیونی کامل دارند، یعنی آن‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و کسانی که 470 هزار تومان مابقی را واریز کرده اند؛ 150 هزار تومان سود سال 96 بصورت کامل واریز می‌شود و برای بقیه نسبتی از آورده‌ای که داشته اند واریز خواهد شد.

پوری حسینی گفت: البته این مرحله نخست¬¬ِ واریز سود سهام عدالت خواهد بود که با توجه به 1200 میلیارد تومان سود دریافت شده از شرکت‌ها امکان پرداخت 50 هزار تومان از 150 هزار تومان سود سهامداران یک میلیونی ¬¬را به سازمان خصوصی سازی می‌دهد.

وی¬ افزود: سعی سازمان خصوصی سازی این است که الباقی مبلغ سود را قبل از عید واریز کند که این بستگی به دریافت سود از شرکت‌های سرمایه پذیر دارد. اگر تا پایان سال سازمان خصوصی سازی نتوانست¬ همه ¬سود را از شرکت‌ها دریافت کند مرحله سوم و نهایی پرداخت سود سهام عدالت سال 96، اوایل سال 97 واریز خواهد شد.

این در حالی است که از سال سال 85 تاکنون 49 میلیون و 226 هزار نفر به عنوان مشمولان سهام عدالت شناسایی شده و به آنها سهام عدالت تعلق گرفته است.

پیش از این در 17 اسفند پارسال سامانه‌ای برای آگاهی و اطلاع مشمولان سهام عدالت از جزئیات صورتحسابشان راه‌اندازی شد که مشمولان با مراجعه با آن از میزان اقساط پرداخت شده سهام خود و همچنین میزان بدهی‌شان به دولت اطلاع پیدا کنند.

از این رو در صورتحساب مشمولان ارزش تقریبی سهام آنها حدود 530 هزار تومان اعلام شده است و بجز دو دهک اول درآمدی که از تخفیقف 50 درصدی برای تسویه سهام خود برخوردارند، بقیه مشمولان باید هر یک مبلغ 470 هزار تومان(در مجموع حدود 17 هزار میلیارد تومان) را بابت تسویه نهایی اقساط سهام عدالت خود تا پایان شهریورماه سال 96 به حساب دولت واریز می‌کردند که این مهلت با نظر شورای عالی اصل 44 قانون اساسی، تا مهرماه گذشته تمدید شد.

نکته مهم اینکه بنابراین بسته به میزان دارایی و ارزش سهام عدالت هر یک از مشمولان، به آنها سود سهام عدالت تعلق خواهد گرفت. از این رو آن دسته از مشمولانی که تا مهرماه امسال اقدام به تسویه مانده بدهی سود سهام عدالت خود کرده اند از سود بیشتری برخوردار خواهند شد. سقف سود سهام عدالت برای کسانی که مالک تمام سهام هستند، 150 هزار تومان است و متناسب با کاهش مالکیت، سود هم کمتر می شود.

از سوی دیگر  مشمولان دو دهک اول که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند طبق قانون از تخفیف 50 درصدی بابت بازپرداخت بدهی سهام عدالت خود برخوردار هستند و بر این اساس سود بیشتری را بابت سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

گفتنی است سود سهام عدالت به همان شماره شبایی واریز می شود که از قبل سهامداران اعلام کرده اند.