پیش بینی یارانه 5 هزار میلیاردی خرید تضمینی گندم

کاوه زرگران رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و معاون اتاق تهرانبا اشاره به کاهش بودجه خرید تضمینی گندم در بودجه سال آینده اظهار کرد: در بودجه سال 97، یارانه خرید تضمینی گندم 5 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، که به نظر می رسد دولت به دنبال پرداخت مابه التفاوت آن از محل اوراق قرضه است.

وی در ادامه افزود: اجرایی شدن این طرح، غیرکارشناسی است؛ چراکه دولت، بودجه جاری خود را نباید از اوراق قرضه تامین کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به تعهد دولت مبنی بر خرید تضمینی گندم ، هر گونه قصور و تغییر سیاست از سوی دولت در این بخش زراعی تاثیرگذار خواهد بود.

زرگران با اشاره به اینکه بخش خصوصی پیشنهاد اجرای قیمت تضمینی گندم را به دولت داده است، گفت: با توجه به بودجه خرید تضمینی گندم، باید سیاست قیمت تضمینی گندم به سبب پرداخت مابه التفاوت گندمکاران و کاهش بار مالی دولت اجرا شود، در غیر این صورت بودجه 5 هزار میلیارد تومانی جوابگوی خرید تضمینی نخواهد بود.

این مقام مسئول از کاهش درآمد وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از 10 هزار و 8 میلیارد و 500 میلیون ریال درآمد وزارت جهاد کشاورزی از محل اخذ تعرفه و مابه التفاوت واردات انواع محصولات کشاورزی تامین می شد، در حالیکه در بودجه سال آینده این درآمد( با کاهش یک چهارم)، به 2 هزار و200 میلیارد ریال کاهش یافت.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه پتانسیل باغی و زراعی کشور جوابگوی نیاز کشور نخواهد بود، میزان واردات تغییر محسوسی نخواهد داشت و تنها جای سوال است که با وجود کاهش درآمد حاصل از اخذ تعرفه وزارت جهاد ، مابقی منابع از چه محلی تامین می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اتاق تهران با اشاره به وضع بودجه بخش کشاورزی در سال آینده ، یادآور شد: براساس لایحه بودجه 97، وزارت جهاد کشاورزی 4 هزار و 562 میلیون ریال از محل واگذاری دارایی های مالی در بخش های مختلف درآمد کسب می‌کند که این رقم نسبت به بودجه سال آینده افزایش یافته است.