افزایش قیمت برنج خارجی، راهگشای رونق بازار برنج ایرانی نشد

همه ساله واردات برنج از ابتدای فصل برداشت مرداد ماه ممنوع می شود که امسال این ممنوعیت با یک ماه تاخیر اعمال شد و با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل، وزارت جهاد به عنوان متولی تنظیم بازار اعلام کرد که واردات برنج خارجی از آذر ماه آزاد است.

اما از این موضوع چندی نگذشت که وزیر جهاد کشاورزی به سبب رکود حاکم بر بازار برنج ایرانی طی نامه ای خواستار توقف ثبت سفارش واردات شد که مجدد با آشفتگی و افزایش سر به فلک کشیده قیمت برنج خارجی، ثبت سفارش برنج تا خرداد سال آینده باز شد.

براین اساس دبیر انجمن واردکنندگان معتقد است که اگر شرایط واردات به روال سابق بازنگردد این امر نمی‌تواند تاثیری در کاهش قیمت برنج در بازار داشته باشد، چراکه نوسانات نرخ ارز و تاخیر در ورود به بازارهای جهانی حداقل 200 دلار قیمت ها را افزایش داده است.

البته ناگفته نماند که این روزها نوسانات قیمت برنج در کوچه پس کوچه های شهر طنین انداز شده و از آنجا که تا ایام پایانی سال زمان زیادی باقی نمانده است، نگرانی‌هایی مبنی بر آشفتگی بازار برنج شب عید وجود دارد که وزارت جهاد به منظور کنترل بازار و حمایت از تولید داخل اقدام به خرید توافقی برنج با قیمت هر کیلو 9 هزار تومان کرد. حال باید منتظر ماند و دید که این سیاست می تواند بازار برنج شب عید را کنترل کند یا خیر.

گزارش میدانی حاکی از آن است که نرخ هر کیلو برنج خارجی 8 تا 9 هزار تومان، برنج ایرانی نیم دانه 8 هزار تومان، برنج فجر 11 هزار تومان، شیرودی 10 هزار و 500 و طارم درجه یک 12 تا 15 هزار تومان است.

یکی از تاجران برنج می‌گوید: با توجه به افزایش نجومی نرخ دلار امکان عرضه برنج خارجی به نرخ های قبلی در بازار وجود ندارد.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به اینکه نوسانات اخیر دلیل اصلی رفع ممنوعیت واردات در بازار به شمار می رود، اظهار کرد: اگر شرایط واردات همانند گذشته بود، امکان کاهش قیمت و عدم کمبود در بازار شب عید دور از انتظار نبود، در حالیکه با نوسانات نرخ ارز و تاخیر در ورود به بازارهای جهانی با افزایش حداقل 200 دلاری در بازار روبرو هستیم.

به گفته وی؛ با توجه به کاهش نیافتن نرخ تعرفه، اختلاف فاحشی میان قیمت کنونی نرخ برنج وارداتی با قیمت های قبلی که به دست مصرف‌کننده می رسد، وجود دارد.

کشاورز ادامه داد: هم اکنون واردات برنج به سبب رقابت میان فروشندگان می‌تواند تا حدی کنترل و کاهش قیمت در بازاربرنج را به همراه دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج قیمت تمام شده هر کیلو برنج وارداتی 7 تا 7 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب هزینه‌های حمل و نقل هر کیلو برنج خارجی با نرخ 8 تا 8 هزار و 200 تومان به مصرف کننده عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مصرف کنندگان برنج ایرانی و خارجی با یکدیگر متفاوت هستند، افزود: با توجه به نوسانات اخیر بازار برنج، دولت مجدد تصمیماتی مبنی بر رفع ممنوعیت واردات اتخاذ کرد، چرا که برنج ایرانی جایگزین برنج خارجی نخواهد شد و خرید توافقی برنج نمی‌تواند تاثیری در خروج از رکود بازار برنج ایرانی داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به جدا بودن سهم بازار برنج ایرانی از خارجی و پایین بودن قدرت خرید خانوارهای کم درآمد، سیاست ممنوعیت واردات برنج نمی‌تواند راهگشای خروج از رکود بازار برنج ایرانی باشد و انتظار می‌رود که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و قشرهای آسیب پذیر تمهیداتی بیاندیشد.

خریدتوافقی برنج راهگشای تنظیم بازار نیست

علی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج اظهار کرد: از اول بهمن تنها ثبت سفارش برنج برای سال آینده آزاد شد که این امر به معنای آزاد شدن واردات برنج در روزهای پایانی سال نیست.

به گفته وی؛ براساس سرانه مصرف 36 کیلو برنج ایرانی، سالیانه با احتساب ذخایر استراتژیک حداکثر باید یک میلیون تن برنج وارد شود که این میزان در ماه های قبل وارد شده است.

اکبریان ادامه داد: با توجه به آنکه وزیر جهاد کشاورزی تمایلی به واردات بیش از یک میلیون تن برنج به کشور ندارد، از این رو تنها از ابتدای بهمن ثبت سفارش و واردات برنج تا پایان خرداد را آزاد اعلام کرد.

نایب رئیس انجمن برنج در پاسخ به این سوال که چرا ذخایر استراتژیک از برنج های داخلی تامین نمی‌شود، بیان کرد:  با توجه به اطلاع رسانی نامناسب، محدودیت زمانی خرید توافقی برنج ایرانی تا 15 بهمن، عدم خرید برنج از کارخانه های شالیکوبی و مشخص نبودن زمان پرداخت وجه خرید این امر نمی‌تواند راهگشای رونق بازار برنج ایرانی باشد.

به گفته وی؛ زمانیکه نرخ برنج ایرانی 100 تومان افزایش یابد، تمامی رسانه ها دلایل گرانی آن را جویا می‌شوند و واردکنندگان به منظور تعادل قیمت به دنبال واردات هستند، در حالیکه با کاهش قیمت برنج در ماه های گذشته دلیل ارزانی آن را نمی پرسند و این موضوع را از مسئولان امر جویا نمی شوند.

اکبریان در ادامه گفت: در ماه‌های گذشته نرخ هر کیلو برنج طارم 16 تا 17 هزار تومان بود، اما هم اکنون حاضر به فروش هر کیلو برنج طارم بدون خرده با نرخ 10 هزار و 500 تومان هستیم.

به گفته این مقام مسئول؛ نرخ هر کیلو برنج شیرودی از 6 هزار و 700 به 6 هزار و ندا از 6 هزار به کمتر از 5 هزار و 500 تومان رسیده است.

نایب رئیس انجمن برنج در خاتمه یادآور شد:  با توجه به فراوانی برنج در کارخانه‌ها و نبود کسری در بازار داخل، نیازی به واردات برنج نداریم.