آخرین چک هواپیمای ATR چه زمانی انجام شد؟

بهادر عشایری در گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب با بیان اینکه پرواز هواپیمای "ای تی آر" تهران - یاسوج تاخیر نداشته و رأس ساعت مقرر یعنی 7 و 55 دقیقه پرواز کرده است ، اظهار کرد:‌ هر حادثه هواپیمایی تا زمانی که FTR­ یا CDR هواپیما خوانده و پیاده نشود هیچ مقامی در هیچ رده ای مجاز به تشخیص یا پیش بینی علت حادثه نیست .

عشایری با بیان این‌کهسازمان هواپیمایی کشور به عنوان متولی بررسی این سانحه  صلاحیت اظهار نظر دارد، افزود:‌حجت الله فولاد خلبان هواپیمای حادثه دیده پرواز تهران - یاسوج در زمینه پرواز با هواپیمای ای تی آر ( ATR ) با تجربه ترین در کشورمان و معلم منتخب سازمان هواپیمایی کشوری بود. وی 17 هزار و 700 ساعت پرواز با هواپیمای ATR را در کارنامه خود دارد بنابراین وی و همچنین کمک خلبان، مشکلی نداشتند.

عشایری با اشاره به اینکه چک های هواپیما هم به طور کامل انجام شده بود، گفت: مرکز کنترل، این هواپیما را در مسیر تا 14 مایلی فرودگاه یاسوج بر روی رادار داشت.

وی با بیان اینکه لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده است،​ تاکید کرد: نمی دانیم دقیقاً چه اتفاقی برای هواپیما افتاد و باید برای روشن شدن این موضوع صبر کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال ساخت این هواپیما سال 1993 است ، گفت:​ شرکت هواپیمایی آسمان 6 فروند هواپیمای "ای تی آر" دارد که موتورها و ملخ آن ساخت کانادا، ابزار دقیق و سیستم داخلی آن ساخت آمریکا و خود هواپیما ساخت فرانسه و ساخت همان کارخانه ای است که هواپیمای ایرباس را می سازد.

وی افزود: برای چندین سال، هواپیمای " ای تی آر" پرواز تهران - یاسوج که از روی رادار محو شد، به علت تحریم و نبود قطعه زمین گیر بود و مدت ها بود که قطعه ای نداشتیم که این هواپیما کار کند.
عشایری با اشاره به اینکه به محض آنکه پس از برجام ، کمی توانستیم قطعه تهیه کنیم این هواپیما فعال شد، اضافه کرد: این هواپیما اورهال نشده و هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به اورهال نیست بلکه ما چک ها را انجام می دهیم.

مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان گفت: برخی چک ها به نام چک A هر 500 ساعت و برخی چک ها به نام چک c، هر 5 هزار ساعت انجام می شود و این هواپیما در چک C بوده است.  این هواپیما از آخرین چک C ، حدود 800 ساعت پرواز کرده و حدود 4 هزارو 200 ساعت دیگر می توانست پرواز کند. آخرین چک این هواپیما در اکتبر سال 2017 میلادی یعنی حدود 6 تا 7 ماه پیش بوده است.

عشایری افزود: هر دو موتور این هواپیما یکی در سوئد و یکی در فرانسه، چک و تعمیر اساسی شد و تاکنون این هواپیما 28 هزار و 857 ساعت پرواز داشته است و مجموع پروازهای ART شرکت آسمان تاکنون 166 هزار ساعت بوده است.

وی اضافه کرد: سقف پرواز هواپیمای " ای تی آر: 25 هزار پاست و در مسیر تهران - یاسوج تا 15 هزار و 500 پا هواپیما می تواند ارتفاع کم کند و هواپیمای ما در این مسیر معمولاً در 19 هزار یا 20 هزار پا پرواز می کند و در برخی اوقات به علت وجود ابر تا ارتفاع 25 هزار پا هم پرواز می کند.

عشایری با اشاره به اینکه هواپیمای " ای تی آر" از جمله هواپیماهای بسیار پیشرفته و مدرن است، گفت: این هواپیما مجهز به E LT بوده و استانداردهای لازم موقعیت یاب را داشته است. به علت تحریم ها مشکلاتی داریم امّا محال است که هواپیمایی را که دچار مشکل است به خط پرواز بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ای تی آر پرواز تهران - یاسوج اشکالی نداشت، افزود: بسیاری از کشورها خواهان خرید هواپیماهایATR ما هستند با اینکه عمر سنّی آن ها زیاد است .

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل یکی از اساسی ترین بخش های توسعه پایدار است ، گفت: این بخش رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد و ارزش افزوده این بخش با تولید داخلی هر کشوری ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارد.

سید احسن علوی افزود: هر کشوری که در بخش حمل و نقل سرمایه گذاری کند در واقع به بخش اقتصادی کمک کرده است. در بخش حمل و نقل در کشورمان کمبود امکانات اعتباری و تحهیزاتی داریم. در اجرای دستور رئیس مجلس درباره حادثه هواپیمای " ای تی آر" ، کمیته بحران را با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازای ، معاونان و تعدادی از مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل دادیم. با وجود گذشت 14 ساعت از سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج به علت صعب العبور بودن و وضعیت بد آب و هوایی منطقه هنوز لاشه هواپیما پیدا نشده است.

وی بیان کرد: آنچه شنیده ایم این است که حدود 7 سال این هواپیما زمین گیر شده بود و در آبان هم تعمیر شد.

وی با بیان اینکه ارتفاع پرواز این هواپیما با قله دنا بسیار کم است ، ادامه داد: ریسک این پرواز بسیار بالا بوده است و پرسش این است که در چنین شرایط آب و هوایی و جو ناپایدار منطقه آیا امکان انتخاب مسیر جایگزین نبوده است؟

علوی با اشاره به اینکه 270 فروند هواپیما داریم، گفت: حدود 50 درصد این هواپیماها به علت تحریم و مشکلات اقتصادی زمین گیر است. هواپیمای " ای تی آر" که دچار حادثه شد حدود 24 سال و 6 ماه عمر داشت. متوسط عمر هواپیماها در جهان 11 سال و در کشورهای حاشیه خلیج فارس ،6 سال و برای ما 24 سال است که اخیراً پس از برجام با ورود هواپیماهای جدید این رقم در کشور ما به 22 سال رسیده است .
وی با اشاره به اینکه تعصب ملی و انگیزه در کشورمان کم شده است ،گفت: با همین امکانات ، باید مشکلاتمان را مدیریت کنیم و باید بلندمدت فکر کنیم .

علوی افزود: در قانون برنامه توسعه و قانون بودجه ، خرید هواپیما از طریق بخش خصوصی و فاینانس و همچنین با کمک صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.