درصد نقدینگی کشور در اختیار ۵درصد جامعه!

حسین صمصامی وزیر اسبق اقتصاد در برنامه چوب‌خط با بیان اینکه "تفاوت اساسی ارز در کشور با سایر کشورها در این است که اقتصاد ما به‌شدت به ارز و نرخ آن وابسته است" گفت: در تاریخ بعداز انقلاب بالاترین تورم‌ها در اقتصاد ایران زمانی بوده که نرخ ارز افزایش پیدا کرده است، بنابراین نرخ ارز در اقتصاد ما یک متغیر بسیار حساسی است که متغیرهای اساسی اقتصاد به آن وابسته است.

وی با ابراز اینکه "علی‌رغم وجود مازاد درآمدهای ارزی در دو سال گذشته، ذخایر ارزی بانک مرکزی در این دو سال کم شده است" گفت: مشکل نشتی ارز اینجاست که صادرکنندگان غیرنفتی ما صادر کرده‌اند ولی ارز حاصله را وارد بازار نکرده‌اند. هیچ مکانیزمی و نظارتی برای ورود این ارزها به بازار نیست. مورد بعدی قاچاق است که صادرکننده ارزش را وارد فعالیتهای قاچاق که سود بیشتری برای آنها دارد می‌کند.

وزیر اسبق اقتصاد مشکل دیگر را سفته‌بازی دانست و افزود: این اقدام ناشی از سیاستهای نادرست بانک مرکزی است مانند ایجاد صرافی‌های غیرمجاز و تزریق و توزیع ارز مبادله‌ای به بازار از طریق صرافی‌ها و این سیاست بسیار غلطی است و باعث شد بانک مرکزی شرایطی را ایجاد کند که نیروی انتظامی وارد ماجرا شود.

صمصامی افزود:  آقای سیف، اگر بخشنامه‌های ابلاغ‌شده قبلی بانک مرکزی را خودتان قبول ندارید چرا رئیس بانک مرکزی شده‌اید؟ استعفا بدهید بروید!

این استاد اقتصاد دانشگاه با تذکر اینکه "در حال حاضر افزایش بهره برای اقتصاد ما سم مهلکی است" گفت: ۹۵درصد نقدینگی موجود در اختیار ۵درصد جامعه است، این یعنی اختلاف شدید توزیع درآمد. رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که ما باید از محضر خدا به‌خاطر تحقق نیافتن عدالت عذرخواهی کنیم. یکی از منشأهای اصلی بی‌عدالتی در اقتصاد ما همین نرخ سود بانکی است که سالانه ۲۳۰هزار میلیارد تومان به ۵درصد افراد جامعه می‌دهد. این تجربه در سال ۷۴ نیز وجود داشته است. باید صادرکننده ملزم شود که ارزش را وارد سیستم کند، مانند پتروشیمی‌ها که باید ارزشان را وارد سیستم کنند.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق و سفته‌بازی‌ها هم راهش مالیات است گفت: طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم در راستای شفاف‌سازی و عدالت اقتصادی باید تمامی نهادهای اقتصادی که درگیر مبادلات و دادوستد هستند باید اطلاعاتشان را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

صمصامی با ابراز اینکه ایجاد شفافیت اقتصادی سخت نیست گفت: در سال ۸۷ دوماهه، بدون قانون پایگاه اطلاعاتی را درست کردیم و از طریق آن کلی اطلاعات رصد شد. اکنون که قانون آن و زیرساخت‌های اطلاعاتی آن نیز وجود دارد، چرا این کار را انجام نمی‌دهید؟ اینهایی که می‌گویند "در حساب مردم سرک می‌کشید" قطعاً یا منفعت دارند یا نمی‌دانند!