گاف‌های پی در پی بانک مرکزی

به گزارش افکارنیوز، از ابتدای سال‌جاری بانک مرکزی در حوزه بانکی کاملا رفتار منفعلی داشته است؛ به طوری که همین رفتار اشتباه منجر به برهم ریختن بازار شده است. در نیمه اول امسال بانک مرکزی نرخ سود بانکی را کاهش داد و بانک‌ها را ملزم به رعایت نرخ سود اعلامی کرد. از سوی دیگر، نحوه رفتار با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به‌گونه‌ای بود که به موج نااطمینانی در میان سپرده‌گذاران دامن زد.

حالا پس از گذشت چند ماه، نتیجه بی‌تدبیری‌های بانک مرکزی در اقتصاد منجر به بهم‌ریختگی‌های اقتصادی شده است. سیاستی که بانک مرکزی به بهانه پایین آمدن تورم منتهی به کاهش نرخ سود بانکی شد، امروز بازار ارز، سکه، طلا و مسکن را بهم ریخته است و تعادل قیتی از بین رفته است.

از سوی دیگر، عملکرد بانک مرکزی در قبال موسسات مالی و اعتباری باعث شد در نظام بانکی بحران ایجاد شود.

شاهین شایان‌آرانی، اقتصاددان و کارشناس بازار مالی با اشاره به سیاست‌های نادرست بانکی در سال‌های اخیر، گفت: متاسفانه در یکی دو سال اخیر تصمیم‌گیری‌های اشتباه و شتاب‌زده مسوولان بانکی کشور و همچنین عملکرد برخی موسسات اعتباری باعث شده تا هم در نظام بانکی کشور بحران ایجاد شود و هم بی‌اعتمادی و ناامنی سپرده گذاری را در میان مردم ایجاد کند.

وی با تاکید براینکه بسیاری از بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری قربانی این عملکرد اشتباه شده‌اند گفت: برخلاف تعداد محدودی از بانک‌ها که با پرداخت سود بالا ورشکست شدند، بسیاری از مؤسسات خوشنام مالی مانند موسسه مالی نور، همچنان به عملکرد مالی خوب خود ادامه می‌دهند هرچند که روش برخورد بانک مرکزی باعث شده که مردم نسبت به سپرده گذاری در تمام بانک‌های کشور بدبین شوند.

این اقتصاددان در ادامه به اتفاقات اخیر در چرخه بانکی کشور و عملکرد نادرست سیاست‌گذاران پولی کشور اشاره کرد و افزود: سیاست‌های اقتصادی که منجر به تصمیم‌گیری‌های پایه‌ای برای نظام بانکی می‌شود باید از منطق و قاعده صحیح اقتصادی پیروی کند و به‌نوعی مبتنی بر اصول علمی باشد و این تصمیم‌گیری‌ها به‌گونه‌ای باشد که نتیجه آن برای مردم روشن و مبین باشد.

شایان آرانی ادامه داد: پیش‌ازاین تورم کشور حدود 10-12 درصد بود و سود سپرده‌های بانکی 17 یا نهایت 20 درصد محاسبه می‌شد، یعنی 6 تا 7 درصد تفاوت بین تورم و نرخ سود حساب‌های بانکی وجود داشت که در این حالت تعادل نسبی در اقتصاد ما حاکم بود بنابراین حجم زیادی از نقدینگی در نظام بانکی سپرده‌شده بود و مردم هم نگرانی خاصی نداشتند زیرا حاشیه تفاوت سود برای سپرده‌گذاران جذابیت ایجاد کرده بود.

وی با ابراز شگفتی از کاهش یک‌باره سود بانکی در سال جاری گفت: من بسیار در تعجبم که چرا حداکثر سود سپرده‌ها را به‌یک‌باره به 15 درصد تقلیل دادند و این کاهش باعث شد تا تفاوت میان نرخ تورم و سود بانکی 3 درصد شود، همین امر باعث شد تا انگیزه‌ها کاهش یابد و مبلغ زیادی از سپرده‌های بانکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی خارج شود.

این کارشناس بازار مالی اظهار کرد: این سؤال هنوز باقی است که آیا سیاست‌گذاران اقتصادی براین امر واقف نبودند که با این سیاست، ریزش شدیدی از سپرده‌ها را خواهیم داشت؟ در همه جای دنیا این موضوع را تجربه کرده‌اند اما متأسفانه عده‌ای اصرار دارند تا راه‌های رفته و شکست‌خورده را دوباره طی کنند.