ربیعی فقط به حاشیه‌ها پرداخت/ بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان تشدید شد

گروه اقتصادی- حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: کارنامه ربیعی در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی   مثبت نیست.

وی افزود: ربیعی طی 4 سال گذشته  بیش از آنکه به وظایف اصلی وزراتخانه  بپردازند، درگیر مسائل فرعی و حاشیه ای در وزارتخانه بودند.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد: وظیفه اصلی وزارت کار، تنظیم روابط کار است. متاسفانه یکی از ضعیف ترین اقدامات را در این قسمت شاهد بودیم.

حاج‌اسماعیلی عنوان کرد: خاموش شدن بنگاه‌های قدیمی و کاهش فعالیت کارگاه‌ها از مهم‌ترین ناکارآمدی‌های ربیعی طی این مدت است. افزایش نرخ عمومی بیکاری و افزایش بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان  به دو برابر نرخ عمومی بیکاری  حاصل دوره تصدی ایشان است.

وی متذکر شد: با وجود شعارهای زیاد نه تنها بازار کار کشور توسعه پیدا نکرده است، بلکه ظرفیت‌های اشتغال در کشور محدودتر هم شده است. ربیعی در اجرای طرح‌های اشتغالزایی کاملا ناموفق بودند؛ حاصل طرح‌هایی مثل کاج، تکاپو و طرح حمایت از اشتغال روستایی  جز هدر دادن منابع کشور هیچ بازده‌ای نداشته است.

این کارشناس بازار کار ادامه داد: ایشان در هماهنگی سازمان‌ها و ارگان‌های کشور برای حمایت از بازار کار  به درستی عمل نکردند. نمونه بارز آن، عدم ارائه تسهیلات ارزان و  آسان بانکی برای  بنگاه‌های کشور است.

حاج‌اسماعیلی گفت: بخش تعاون به فراموشی کامل سپرده شده است. تعداد تعاونی در زمان شروع دولت یازدهم بیش از 110 هزار بود و الان به کمتر از 75 هزار  تعاونی رسیده است.

وی افزود: تنش روابط کار در برخی ازسال‌های فعالیت ایشان آنقدر زیاد بود که تعداد پرونده‌های تشکیل شده در هیئت‌های حل اختلاف به بیش از یک میلیون  پرونده می‌رسد.

این کارشناس بازار کار عنوان کرد: بحران صندوق‌های بازنشستگی ناشی از عدم مدیریت صحیح هزینه در این صندوق‌هاست. متاسفانه ایشان اشراف کافی بر امر عزل و نصب‌ها در این صندوق‌ها ندارند و عده کثیری از بازنشستگان و افراد ناکارآمد از طریق دوستان و همکیشان سیاسی ایشان به جمع حقوق بگیران این صندوق‌ها اضافه شدند.

حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: تمامی مسئولیت‌ها در وزارت کار و صندوق تامین اجتماعی  در اختبار افراد ضعیفی است که وابسته سیاسی ایشان در  خانه کارگر هستند. عمده فعالیت ربیعی مربوط به بهزیستی و بیمه‌هاست  که به‌دلیل عدم تخصیص سهم دولت برای حمایت از این اقشار موجب تحمیل بخش زیادی از این هزینه‌ها به صندوق  تامین اجتماعی شده است.

وی متذکر شد: طرح‌های غیرکارشناسی و عدم  تخصیص منابع پایدار در ساختار طرح‌های حمایتی متاسفانه این طرح‌ها را با شکست قطعی و سر خوردگی فقرا همراه کرده است. با این حال، شرایط موجود نماینگر شکست ایشان در هدایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

این کارشناس بازار کار ادامه داد: بهتر است آقای روحانی برای مدت باقی مانده دولت و اصلاح امور، فرد جدیدی را به جای ایشان بگمارند. انشالله مجلس با نگاهی ملی و کارشناسی به استیضاح ایشان رای مثبت دهد.