هشدار به خریداران ارز دیجیتال/ بانک‌مرکزی نظارتی بر ارزهای دیجیتال ندارد

فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی در نشست ارائه گزارش ملی درباره ساماندهی موسسات غیرمجاز در خصوص نظر بانک مرکزی درباره ارزهای دیجیتال گفت: بانک مرکزی ارزهای دیجیتال را به رسمیت نمی‌شناسد به همین دلیل دستورالعملی نیز برای آن ندارد. وقتی دستورالعمل برای آن تعریف نشده است شاخصی نیز برای نظارت وجود ندارد. مردم اشتباه خرید ارزهای دیجیتال را انجام ندهند چرا که قطعاً زیان خواهند کرد. مسئولیت وسوسه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال برعهده  خود مردم است و بانک مرکزی هشدارهای خود را داده است‌.

معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص ساماندهی موسسات غیر مجاز گفت: تاکنون برای ۲۵۰تعاونی اعتباری از طرف بانک مرکزی مجوز فعالیت صادر شده است و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار صدور مجوز برای تعاونی‌های دارای شرایط لازم انجام می‌شود.

حیدری با اشاره به این که صدور مجوز برای ۹۵۰ صندوق قرض‌الحسنه نیز به سازمان اقتصاد اسلامی واگذار شده گفت: صدور مجوز تعداد دیگری از این صندوق‌ها به بانک مرکزی محول شده است.

وی افزود: با قاطعیت می‌توان گفت تا پایان سال۹۶ هیچ موسسه غیرمجاز فعال نخواهد بود و نظارت با جدیت ادامه دارد.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: دلیل تفاوت رفتار بانک مرکزی با موسسات غیرمجاز تفاوت آن‌ها با یکدیگر در وضعیت دارایی بود.

وی با اشاره به این که از مجموع سپرده‌گذاران تعاونی‌های اعتبار فرشته، البرز ایران، افضل طوس، وحدت، ولیعصر رباط کریم، بدر طوس و چند موسسه دیگر ۹۷ درصد وجوه پرداخت شده و تنها ۲ درصد باقی مانده است. گفت: برای پرداخت ۲درصد باقی مانده  که ۲۵درصد وجوه مربوط به آن‌ها می‌شود، هیاتی از نمایندگان قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، سهامداران و یک نفر از سپرده گذاران تشکیل شده تا در جلساتی هماهنگ به نحوه پرداخت‌ها بپردازند.

حیدری افزود: در نیمه اول سال۹۷ این ۲درصد نیز تعیین تکلیف خواهند شد.

ادغام موسسات ثامن و مهر اقتصاد با بانک انصار

حیدری از ادغام موسسه ثامن، موسسه مهر اقتصاد با بانک انصار تا پایان سال ادغام سال خبر داد و گفت: بانک جدید از بهار سال آینده شروع به فعالیت خواهد کرد.