سبد معیشت کارگران ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان تعیین شد

اصغر آهنی‌ها عضو شورای عالی کار  درباره جلسه امروز کمیته دستمزد گفت: در جلسه امروز که با حضور شرکای اجتماعی برگزار شد میزان تاثیر سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بر سبد کلی دستمزد ۹۷ مورد بررسی قرار گرفت، که طبق بررسی‌ها براساس استاندارد‌های مشخص شده سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۲۵.۹ درصد تا ۲۷.۱ درصد بر سبد دستمزد ۹۷ تاثیرگذار است.

وی با بیان این که این میزان درصد برای خانوار ۳.۳ نفر براساس سال ۹۵ است، گفت: این میزان سال گذشته ۳.۵ نفر بوده است، که براساس آمار جدید به ۳.۳ نفر رسیده است.

آهنی‌ها از تعیین سبد معیشت کارگران در سال ۹۶ خبر داد و گفت: این میزان برای سالجاری ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان می‌باشد، یعنی هزینه مسکن، بهداشت، آموزش و خوراکی و آشامیدنی مجموعاً مطابق محاسبات استاندارد عددی بالغ بر ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان است.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: جلسه فردای شورای عالی کار به‌صورت سه‌جانبه با محوریت دستمزد ۹۷ با حضور شرکای اجتماعی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورتی که جلسه فردا برگزار شود مطابق ماده ۴۱ قانون کار میزان سبد معیشت کارگران و نرخ تورم ۲ معیار برای چانه‌زنی دستمزد ۹۷ کارگران خواهد بود.