چگونه در هنگام ورشکستگی سرپا بمانیم؟

شما، به عنوان یک کارآفرین، به خوبی از فراز و نشیب های کسب و کاری که شروع کرده اید، آگاهی دارید. روزی دنیایی از موقعیت های مختلف سر راهتان قرار می گیرد، روز بعد باید کوله بارتان را جمع کنید و کسب و کارتان را ببیند و به سراغ کار دیگری بروید. این واقعیتی تلخ است که خیلی از کارآفرینان، پس از ورشکست شدن با آن، رو به رو می شوند. در این مقاله می خواهیم به روش هایی اشاره کنیم که اگر، خدای نکرده، ورشکست شدید و کسب و کارتان به نتیجه نرسید، بتوانید به کمک آنها مثبت گرایی خود را حفظ کنید.

استراتژی را به کار بگیرید که به خوبی در مورد آن فکر کرده اید.

هدف گذاری واقع گرایانه و با قاعده می تواند نقش زیادی در رفع مشکلاتتان داشته باشد. عدم داشتن برنامه باعث ناامیدی و ناتوانی تان خواهدشد. با احساس شک و تردید خود مبارزه کنید، از جا برخیزید، گرد ناامیدی را از خود بزدایید و دوباره به میدان کسب و کار بازگردید. نیازی نیست که خیلی سریع این کار را انجام دهید، اما اگر برای خود موعد مقرری تعیین یا استراترژی جدیدی تدوین نکنید، ممکن است جاه طلبی خود را در زمینه کسب و کار از دست بدهید و به طول کلی ناامید شوید. فهرستی از اهدافی تهیه کنید که می خواهید به آنها دست یابید. روی اهداف هوشمندانه تان تمرکز کنید، نه اهداف مبهمی که فقط روحیه تان را از بین می برند. به محض آن که برای خود اهداف روزانه یا هفتگی مشخص کنید، احساس مثبت گرایی در وجودتان شعله ور شده و انگیزه و اشتیاق کافی برای تیک زدن جلوی تک تک اهداف فهرست تان را خواهید داشت.

 

بدانید که چه زمان برای جذب سرمایه گذار مناسب است.

اگر کارآفرینی ورشکسته هستید، احتمالا تا به حال شرایط مالی خود را سنجیده اید و به فکر جذب سرمایه گذار هستید. دیگر به این نتیجه رسیده اید که به تنهایی از پس مخارج و هزینه های کسب و کارتان بر نمی آیید و ایده جذب شریک مالی برایتان جذابیت بیشتری پیدا کرده است. اما قبل از اینکه برای جذب سرمایه گذار عجله کنید، باید از خودتان سوالاتی بپرسید که «دلیل جذب سرمایه گذار» مهم ترین آن است. اگر در مورد زمان مناسب این کار به خوبی اطلاعات داشته باشید، کارهای تان خیلی زود به روال سابق باز می گردد و می توانید به اهدافی که برای خود مشخص کرده اید، برسید.

درس بگیرید

اگر هر بار که کارآفرینی شکست می خورد، بدون پرسیدن هیچ سوالی یا درس گرفتن از اشتباهش تسلیم می شد، چه اتفاقی می افتاد؟ آن وقت دیگر نه فیس بوکی در کار بود، نه SpaceXای و نه حتی کامپیوتری. همیشه می توان از کسب و کار و اشتباهات خود درس گرفت. این نخستین چیزی است که یک کارآفرین باید به خاطر بسپارد. شاید پذیرش اشتباهاتتان کار سختی باشد؛ به خصوص وقتی که این اشتباهاتتان کار سختی باشد؛ به خصوص وقتی که این اشتباهات به ورشکستگی تان منجر شده باشد.

اما باز هم درس گرفتن از اشتباهات مهلک خود به اندازه لذت بردن از پیروزی هایتان ضروری است و میتواند تفاوت بزرگی در کسب و کارتان ایجاد کند. هر زمانی که دچار شکست (چه کوچک، چه بزرگ) شدید، مطمئن شوید که زمانی را در نظر می گیرید و در مورد دلایل شکست و درس هایی که می توان از آن گرفت، به خوبی فکر می کنید. هیچ گاه فرصتی را برای یادگیری نکاتی در مورد زندگی، مردم، کسب و کار و خودتان از دست ندهید. به بررسی و تحلیل شکستتان بپردازید. اگر رویکردی بی طرفانه در پیش بگیرید، بهتر خواهید توانست دلیل اصلی شکست را دریابید.

با اطرافیان و دوستانتان در تماس باشید.

شاید تماس گرفتن با دوستان و درخواست کمک کردن کمی سخت باشد، به ویژه زمانی که در مورد شکستتان احساس شرمندگی می کنید. یکی از اولین مسائلی که در هنگام ورشکستگی باید بدانید این است که نباید از درخواست کمک خجالت بکشید. همه کارآفرینان با فراز و نشیب های زندگی رو به رو می شوند. متاسفانه این بار هم نوبت شما شده است.

هنوز نتوانسته اید شبکه ای از دوستان و آشنایان برای خود فراهم کنید؟ به همایش های مختلفی بروید که در آنها شانس شبکه سازی و ارتباط برقرار کردن وجود دارد. این همایش ها فرصتی استثنایی در اختیار شما قرار می دهد تا هم چیزهای جدیدی بیاموزید و هم با کارآفرینان دیگری آشنا شوید که می توانند در هنگام نیاز کمک زیادی به شما بکنند. به نحوه تعامل دیگران دقت کنید: چه می گویند؟ در مورد چه چیزهایی صحبت می کنند و به چه چیزهایی علاقه دارند؟ درس های زیادی از این همایش ها و گردهمایی ها می توانید بگیرید.