نگرانی اسرائیل از شکست پروژه تجزیه سوریه

«محمد برکه» رئیس کمیته عالی پیگیری امور عرب‌های ساکن اراضی اشغالی سال 1948 اعلام کرد هدف از تهدیدهای اسرائیلی برای تشدید تنش‌های نظامی در منطقه ، به حاشیه راندن مسأله فلسطین است.

وی به شبکه لبنانی «المیادین» گفت: تل‌آویو دائما تلاش می‌کند «دشمن (جدیدی)» برای خود بسازد، ملت‌های منطقه و ملت فلسطین هم‌اکنون به دلیل تروریسم اسرائیلی، در خطری واقعی قرار دارند.

برکه ادامه داد: این مسأله مربوط به راهبرد اسرائیل و راهبرد جنبش صهیونیسم است؛ راهبردی که اولین اصل آن، تقسیم کشورهای اطرافش یا از طریق رابطه مستقیم و دلجویی از آنها یا تجزیه (از طریق اختلاف‌اندازی و جنگ) است.

وی تصریح کرد، رزمایش‌های اسرائیلی با این هدف انجام می‌شود که به جامعه این رژیم تأکید شود دشمن و خطر وجود دارند و باید برای مقابله با این خطر «متحد» بود؛ اسرائیل بدون دشمن «شکننده» خواهد بود و به همین دلیل همیشه نیاز به دشمن‌تراشی و بزرگ کردن ماجرا دارد.

برکه سپس گفت: در حقیقت این ملت فلسطین، لبنان و سوریه هستند که به دلیل (وجود) اسرائیل و متحد آن آمریکا در منطقه، در خطر واقعی قرار دارند و رسانه‌های غربی درست خلاف این موضوع را ترویج می‌کنند.

او ادامه داد: اسرائیل از شکست پروژه بزرگ تجزیه سوریه بسیار نگران است، اسرائیل تا کنون به «ماجراجویی‌های محدود» در سوریه روی آورده ولی بعید نیست به ماجراجویی معینی دست بزند به این معنا که حتی به جنگ روی آورد.

برکه سپس تأکید کرد: رزمایش‌ها و جنگ، هدف نیست بلکه ابزاری برای تحقق هدف سیاسی واضح یعنی به حاشیه راندن مسأله فلسطین و خلق مناقشه دیگری هر چند ساختگی مانند «خطر ایرانی» باشد.

وی افزود: از طرف دیگر، اسرائیل از این طریق می خواهد بخشی از ساختار وضعیت آمریکا در منطقه و نیز کشورهای متحد آمریکا در منطقه باشد؛ اگر در خاورمیانه، فلسطین، مسأله محوری باشد برای برخی کشورهای عربی متحد آمریکا بویژه عربستان سخت می‌شود که بگویند با اسرائیل و علیه فلسطینی‌ها هستند اما اگر محور دیگری ساخته شود و خطر ساختگی ایران در آن پررنگ شود پیوستن به اسرائیل برای اردوگاه امپریالیسم آمریکایی در منطقه آنهم به صورت مشروع و علنی تسهیل می‌شود.