برداشت 60  هزار میلیاردی از منابع بانکی کجا خرج شد؟ /نمودار

در ۴ سال و نیم فعالیت دولت روحانی، برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که این رقم سهم موثری در افزایش چشمگیر پایه پولی در این مدت داشته است.

در هشت سال دولت‌های نهم و دهم نیز بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی رشد چشمگیری داشت و در این دوره بانک‌ها حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برداشت کردند که ۴۵ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مسکن مهر بود.

 

 منابع بانکی

با تصمیم دولت قبل، این حجم عظیم از منابع بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن گذاشته شد تا به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه به بیش از ۲ میلیون خانوار فاقد مسکن ملکی که در طرح مسکن مهر ثبت نام کرده بودند، پرداخت شود.

این اقدام دولت قبل هرچند موجب افزایش پول پرقدرت (پایه پولی) و ایجاد تورم شد، اما برکاتی هم داشت، از جمله آن که ۲ میلیون خانوار با درآمد متوسط رو به پایین، با وام‌های قرض‌الحسنه و اقساط اندک، خانه‌دار شدند. ضمنا صد‌ها صنعت پسین و پیشین مسکن نیز از رونق مسکن مهر بهره جستند و چند صد هزار نفر نیز در این طرح مشغول به کار شدند. همچنین دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز با استفاده از اقساط بازپرداختی مسکن مهر در سال‌های اخیر، توانستند طرح‌های خود برای افزایش تسهیلات خرید مسکن را اجرا کنند.

اما در دولت فعلی همانطور که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی در طول ۴.۵ سال حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است که درباره محل مصرف این حجم عظیم پول، کاملا ابهام وجود دارد.

برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی در دولت فعلی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از کل پولی است که صرف مسکن مهر شد. ۶۰ هزار میلیارد تومان مذکور با احتساب ضریب فزاینده ۷، منابعی نزدیک به ۴۲۰ هزار میلیارد تومان (در نتیجه خلق پول) در اختیار بانک‌ها قرار داده است. از آنجا که این پول قطعا صرف مسکن مهر و تسهیلات قرض‌الحسنه نشده ضروری است بانک‌ها و بانک مرکزی توضیح دهند این پول کلان را صرف چه اموری کرده‌اند؟

در حالی که حسن روحانی و سایر مقامات ارشد دولت فعلی بار‌ها نسبت به برداشت پول از منابع بانک مرکزی برای مسکن مهر انتقاد کرده‌اند، تاکنون نسبت به نحوه خرج ۴۲۰ هزار میلیارد تومانی که در ۴.۵ سال اخیر در اختیار بانک‌ها قرار گرفته، سکوت کرده‌اند.