واکنش وزیر اقتصاد بهشعار امسال و برخورد با قاچاق کالا

وزیر اقتصاد درباره سال "حمایت از کالای ایرانی" اظهار کرد: وزارت اقتصاد در تعامل با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها وظیفه دارد در جهت حمایت از کالای ایرانی اقدام کند.

وی ادامه داد: شخصا همچنان پیگیر جلوگیری از قاچاق کالا از طریق گمرکات کشور هستم. یک برنامه راهبردی دیده شده که باید انجام شود. البته فرمایشات مقام معظم رهبری ناظر بر همه زمینه‌هاست. وقتی می‌گوییم کالای ایرانی حمایت شود؛ این موضوع مشمول مصرف‌کننده، تولیدکننده، صنف، سرمایه گذار و غیره می‌شود. یعنی همگی باید دنبال کنند.

کرباسیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره امتناع مصرف‌کنندگان از مصرف کالای قاچاق این را هم گفت: این نشان می‌دهد که رهبری توصیه فرموده‌اند که حمایت از کالای ایرانی در جزئی‌ترین امور هم انجام شود.

وی که در برنامه‌ رادیویی شرکت کرده بود درباره اقدامات وزارت اقتصاد در جهت تحقق نام سال 1397 چنین توضیح داد: در این چند روز که فرصت بود بررسی کردیم و قرار شد در بحث مالیات به ویژه به موضوع حمایت از کالای ایرانی توجه کنیم. همانطور که در سال قبل هم این موضوع را مورد توجه قرار دادیم. همچنین بخشی از فراریان مالیاتی را شناسایی کردیم.

کرباسیان بیان کرد: در سیستم بانک‌ها باید جهت‌گیری به سمت بخش تولید باشد با در نظر گرفتن نرخ‌های سود ترجیحی برای آن‌ها. همین زمینه اشتغال را فراهم کرده و زمینه تولید داخلی را فراهم می‌کند. در موضوع گمرک هم باید از صادرات حمایت کنیم و در بحث واردات تخفیفاتی برای واردات مواد اولیه بنگاه‌ها باید در نظر بگیریم. همچنین باید رابطه‌ای ایجاد کنیم که مردم بفهمند آیا کالایی که مصرف می‌کنند قاچاقی وارد شده یا به صورت رسمی که اگر به صورت قاچاق وارد شده باشد آن‌ها هم از خرید آن صرف نظر کنند.

وی ادامه داد: همچنین بازار سرمایه را باید برای تامین مالی فراهم کنیم اکنون عمده تامین مالی ما از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود. در صورتیکه بازار سرمایه و بورس می‌تواند این را به عهده بگیرد.

کرباسیان تصریح کرد: تمامی بخش‌های وزارتخانه و سازمان‌های ما پیگیر موضوع شعار سال 1397 هستند.