دولت توانایی کنترل نرخ ارز در بازار را دارد

ابراهیم بهادرانی مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش دولت‌ها در شوک ناگهانی به بازار ارز، اظهار کرد: افزایش قیمت ارز ناشی از سیاست‌های محافظه کارانه دولت‌هاست که برای کنترل قیمت ارز و کاهش تورم با تزریق ارز به بازار قیمت آن را به صورت غیر واقعی پایین نگه می‌دارند و در ادامه با کمبود منابع برای تهیه ارز، بازار دچار شوک و افزایش قیمت گسترده می‌شود.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش بانک مرکزی در نوسانات ارز، گفت: بانک مرکزی سیاستگذار ارزی و پولی در کشور است که باید با اتخاذ سیاست صحیح از افزایش ناگهانی قیمت ارز جلوگیری کند.

به گفته وی؛ افزایش نرخ ارز به دلیل تبعاتی که بر افزایش نرخ تورم دارد، خواسته دولت و بانک مرکزی نیست و افزایش درآمد دولت ناشی از افزایش قیمت ارز دلیل منطقی برای گرانی ارز در کشور نیست.

بهادرانی با بیان اینکه اقداماتی در جهت کاهش نقاضا در بازار ارز از سوی دولت صورت گرفته است، بیان کرد: ورود کالا‌های بدون انتقال ارز، از چهار کشور ترکیه، هند، کره جنوبی و چین از سوی دولت ممنوع شده است و ارائه ارز مسافرتی با محدودیت مواجه شده است تا میزان تقاضا برای ارز کاهش یابد.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تأثیر افزایش نرخ ارز در صادرات و وادرات کشور، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز باعث افزایش نرخ مواد اولیه و کالا‌های وارداتی می‌شود و در صورتی که تورم افزایش نیابد صادرات نیز از این موضوع منتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه درآمد ارزی کشور ۱۰۰ میلیارد دلار است و دولت توانایی مدیریت نرخ ارز را دارد، تصریح کرد: با فروش نفت و صادرات مواد پتروشیمی درآمد دولت به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد که مجموع نیاز به واردات، ارز مسافرتی و تقاضا حدود ۷۰ میلیارد دلار است.