آیا بیت کوین حباب قیمت دارد؟

بیت کوین به عنوان پرارزش ترین ارز مجازی بیش از دو هزار دلار افزایش قیمت را تجربه کرد و تنها در چند ساعت از 6 هزار دلار به بیش از 8 هزار دلار رسید.اتریوم و ریپل نیز چنین نوساناتی را تجربه کردند و هم اکنون اتریوم با قیمت 580 دلار و ریپل 0.82 دلار در حال معامله هستند. شواهد نشان می دهد که سایر ارزهای مجازی روند صعودی را دنبال می کنند نمودار آن ها با شیب ملایم رو به افزایش است. اما آیا این افزایش قیمت ادامه دار خواهد بود؟

سعید پورضیایی کارشناس ارز دیجیتال در پاسخ به این سوال گفت: بازار پول های مجازی نیز مانند سایر بازرها نوسانات را با خود به همراه دارد و این ارزش ذاتی آن است و نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد که قیمت ها در روزهای آینده افزایش خواهند داشت و یا کاهش ارزش را تجربه می کنند.

وی افزود: اما به طور کلی می توان گفت که طی چند سال آینده سکه های مجازی سهم زیادی از اقتصاد دیجیتال در دنیا را تصاحب خواهند کرد و روزبه روز بر استفاده کنندگان از آن ها افزوده خواهد شد.

پورضیایی ادامه داد : گرچه در حال حاضر بسیاری از دولت ها نگران گسترش استفاده از برخی ارزهای دیجیتال به علت نامعلوم و غیر شفاف بودن معاملات با آن ها هستند؛ اما این روند به مرور زمان برطرف خواهد شد و در سال های آینده شاهد متولد شدن ارزهایی خواهیم بود که هم معاملات آن ها شفافیت دارد و هم پشته پرده آن ها موضوع نامفهوم و مشکوکی وجود ندارد.

این کارشناس ارزدیجیتال در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین و ارزهای مشابه در حال حاضر دارای حباب قیمت هستند؟ گفت: شاید چنین گفته هایی صحت داشته باشد؛ اما این دلیل بر آن نمی شود که ارزش این نوع سکه ها به یکبار سقوط خواهد کرد، چون ممکن است این حباب همیشه با ارزهایی مثل بیت کوین همراه باشد و حتی روز به روز بزرگ تر هم شود.

وی افزود: البته همیشه باید در این بازار محتاط عمل کرد و نباید تمام سرمایه خود را روی پول های مجازی صرف کرد؛ چون به دلیل قانونمند نبودن بازار سکه های مجازی، ریسک پذیری در آن بسیار بالا است.

به گفته وی سکه های مجازی به مرور زمان جای خود را در بین کاربران سراسر دنیا پیدا خواهند کرد و شاید بتوانند در آینده ای نه چندان دور ارزهای امروزی را منسوخ کنند.