محمود بهمني در گفتگو با مهر با اعلام اينكه بانك مركزي براي تعادل بخشي و ثبات بازار ارز يكسري برنامه هايي دارد كه آنها را به اجرا درخواهد آورد، گفت: البته به صلاح نيست كه اين برنامه ها را در رسانه ها اعلام كنيم.
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه برنامه اصلی بانک مرکزی تعدیل، تعادل و ثبات بازار ارز و قیمت هاست، افزود: نرخها به طور حتم بیش از آنچه که در حال حاضر کاهش یافته است، با کاهش مواجه خواهد شد.
رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه قیمت دلار به سمت ثبات و تعادل پیش خواهد رفت، گفت: بانک مرکزی اخیرا هیچ گونه جلسه ای در مورد بازار ارز با حضور مدیران بانکها یا مسئولان دیگر اقتصادی کشور نداشته است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بانک مرکزی قصد دارد دلار مسافری را حذف کند، تصریح کرد: اصلا چنین چیزی صحت ندارد و بانک مرکزی به هیچ وجه قصد حذف دلار مسافری را ندارد.
بهمنی ادامه داد: در حال حاضر براساس اطلاعیه ای که بانک مرکزی صادر کرده است، دلار مسافری که پیش از این دو هزار دلار بود، با ۵۰ درصد به۱۰۰۰ دلار کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: در عین حال، برای کودکان دو تا دوازده سال نیز ارز مسافری به همین میزان ارائه می شود، بنابراین هیچ گونه مشکلی در اخذ دلار مسافری وجود ندارد.
کارشکنی صرافان
علیرغم اینکه نرخ انواع ارز در روزهای پایانی هفته گذشته بیش از ۴۰۰ تومان کاهش یافت اما برخی صرافان و دلالان سودجوی بازار ارز همچنان بدنبال افزایش تب و تاب بازار هستند. به طور مثال با اینکه روز چهارشنبه گذشته کانون صرافان با صدور اطلاعیه ای صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی را ملزم کرد تا دلار را با نرخ ۱۳۹۰ تومان از مردم بخرند و با نرخ ۱۴۰۰ تومان به آنها بفروشند. اما این اطلاعیه فقط موجب شد تا نرخ «دلار» در تابلوی این صرافی ها تغییر کند و بعضا هم اصلا نرخی در این تابلوها ثبت نشود.
نکته اینجاست که با وجود اطلاعیه مذکور صرافی ها از فروش دلار ۱۴۰۰ تومانی به مردم خودداری می کردند و تنها این نرخ را در تابلوهای خود برای اطلاع عموم ثبت کرده بودند.
همچنین در حواشی خیابان فردوسی نیز برخی دلالان دلار آمریکا را با قیمت ۱۶۰۰تومان می فروختند و سعی می کردند با هیاهو و داغ کردن بازار شایعات، مردم را به خرید بسته های دلار با قیمت های گزاف تحریک کنند.
در این شرایط به نظر می رسد بانک مرکزی باید ضمن افزایش نظارت های خود بر بازار ارز، با صرافان دارای مجوزی که نسبت به کاهش قیمت کارشکنی می کنند، برخورد جدی نماید. همچنین مقابله با بازار مکاره و دلالی ارز نیز تدبیر بانک مرکزی را طلب می کند.
هجوم آورندگان به بازار ارز منتظر ضرر باشند
در همین حال یک کارشناس ارشد مسایل بانکی با بیان این که با اعتماد به سیستم بانکی کشور می توان سود مناسب تری را نسبت به بازار ارز به دست آورد، افزود: هجوم آورندگان به بازار ارز منتظر ضرر باشند.
تاج محمد قجاوند در گفت وگو با ایرنا، سیاست گذاری مناسب پولی و بانکی را برای سیستم بانکی ضروری دانست و افزود: سپرده گذاری در بانکها مشروط به شناور بودن این نرخ سودآور خواهد بود.
وی، شناور شدن سود سپرده های بلندمدت و کوتاه مدت را از راهکارهای مناسب برای جذب سپرده گذاری در بانکها دانست و افزود: در صورتی که سود سپرده های بانکی شناور و متناسب با نرخ تورم باشد، جذابیت سپرده گذاری افزایش می یابد.
قجاوند ادامه داد: بهتر است نرخ سود سپرده ها براساس شاخص تورمی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود با افزایش یک درصدی تعیین شود.
به گفته وی، بانکها می توانند جایزه یک تا دو درصدی را برای سپرده گذاران درنظر بگیرند تا میزان جذابیت سپرده گذاری در بانکها افزایش یابد.
اين كارشناس ارشد بانكي نظارت شديد بر واردات را ضروري دانست و افزود: حدود ۲۰درصد از مجموع واردات به كشور مازاد مي باشد.