نقش مافیا در جمع آوری ارز و افزایش قیمت آن/ دولت برای تامین کسری بودجه تمایلی به تک نرخی شدن ارز ندارد

گروه اقتصادی- نبی هزار جریبی نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به تلاطم بازار ارز و افزایش یکباره قیمت دلار گفت: به رغم وعده آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای تک نرخی شدن قیمت دلار، دلار تک نرخی نمی شود چرا که بعضا دولت با شناور بودن قیمت دلار، مقداری از کسری بودجه خود را تامین کرد و به همین دلیل تمایلی برای تک نرخی شدن وجود ندارد.  

وی با تاکید بر اینکه می توان قیمت ارز را کاهش داد، به نقش مافیای کلان در افزایش قیمت ارز اشاره کرد و افزود: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم برخی مافیای کلان ارز را جمع آوری کرده تا با افزایش تقاضا آنرا با قیمت بالاتر بفروشند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با افزایش قیمت ارز، اولین ضربه به مردم و تولید کنندگان وارد می شود. ضمن اینکه گرانی قیمت ارز با شعار سال و حمایت از کالای ایرانی همخوانی ندارد.

هزارجریبی افزود: از آنجا که تولید کنندگان و صاحبان کارخانه ها، مواد اولیه خود را وارد می کنند، افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت محصولات تولیدات داخلی می شود.

وی تاکید کرد: بعنوان مثال دیگر، افزایش قیمت ارز بر دارو و تجهیزات پزشکی که از خارج وارد می شود، تاثیر مستقیم دارد و بیماران توان خرید خود را از دست می دهند.

عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه بهترین راه کاهش قیمت ارز، صادرات است، افزود: با صادرات، ارز وارد کشور می شود و قیمت ها پائین می آید.

هزارجریبی با بیان اینکه کشور ما مصرف گرا شده، تصریح کرد: متاسفانه واردات به کشور زیاد شده و همین مساله باعث خروج ارز از کشور می شود که سبب افزایش قیمت آن می شود.