نفت سقوط کرد

روز سه‌شنبه، درحالی‌که سرمایه‌گذاران منتظر بیانیه رییس‌جمهور ترامپ در مورد این که آیا آمریکا تحریم‌ها را دوباره بر ایران اعمال خواهد کرد یا خیر، هستند، قیمت‌های نفت از رکورد ۳ و نیم ساله خود پایین آمدند.

اگر ترامپ ایالات‌متحده را از توافق چند ملیتی بر روی برنامه هسته‌ای تهران، خارج کند، صادرات نفت ایران می‌تواند آسیب ببیند و عرضه در بازار نفت از این هم محدودتر می‌شود. بازارها پس از سال‌ها مازاد عرضه در حال رسیدن به تعادل هستند.

نفت خام تگزاس غرب آمریکا، در ساعت ۸:۲۰ یه وقت تهران، ۷۳ سنت یا بیش از ۱ درصد سقوط کرد و به قیمت ۷۰ دلار برای هر بشکه رسید. در ساعاتی از معاملات امروز قیمت نفت تا زیر ۷۰ دلار هم سقوط کرد. این درحالیست که روز دوشنبه برای اولین بار از اواخر ۲۰۱۴ تا کنون، از مرز ۷۰ دلار فراتر رفته بود.

قیمت نفت برنت تا این لحظه ۶۳ سنت یا ۰.۸ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیروز افت کرد و به هر بشکه ۷۵.۵۴ دلار رسید. در جلسه دیروز قیمت نفت برنت توانسته بود ۱.۷ درصد اوج بگیرد و در ۷۶.۱۷ دلار به کار خود پایان دهد.

ترامپ روز دوشنبه گفت که تصمیم در مورد این‌که آیا آمریکا در توافق هسته‌ای باقی می‌ماند و یا تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند را روز سه‌شنبه راس ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران اعلام می‌کند.

اگر ترامپ تحریم‌های اصلی آمریکا بر علیه ایران را بازگرداند، تحت قانون آمریکا باید حداقل ۱۸۰ روز قبل از اعمال قوانین بازدارنده خود، صبر کند. بر اساس این قوانین آمریکا خواهد توانست بانک‌های کشورهایی که نتوانسته‌اند خرید نفت خود از ایران را به طرز قابل‌توجهی کاهش دهند، را هدف قرار دهد.

تحلیل‌گر آربی‌سی کپیتال مارکتز می‌گوید: در نتیجه این تحریم‌ها احتمالا صادرات ایران ۲۰۰ هزار تا 300 هزار بشکه در روز کاهش میابد. هرچند مقامات ایران می‌گویند صنعت نفت کشور حتی با خارج شدن ایالات‌متحده از برجام، ادامه خواهد یافت.