هواپیما، بویینگ در حال تیک آف بویینگ

 خانه ملت، سیداحسن علوی رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به وضعیت هواپیماهای خریداری شده از بویینگ و ایرباس پس از خروج آمریکا از برجام، گفت: متأسفانه عدم اخذ ضمانت‌های اجرایی در حین عقد قرارداد با این دو شرکت، اکنون سرنوشت هواپیماهای خریداری شده را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قرارداد ما با ایرباس 19 میلیارد دلار و با بویینگ نیز 16.6 میلیارد دلار بوده است، افزود: بر اساس اقدامات اخیر دولت آمریکا دستور معلق شدن تحویل بویینگ مطرح شده است.

هواپیما، بویینگ در حال تیک آف بویینگ

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه تحت فشار قراردادن فرانسه برای لغو قرارداد تحویل ایرباس به ایران متحمل است، تصریح کرد: باید منتظر اعلام موضع اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام باشیم، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از پایبندی طرف‌ها به برجام است.

بخش خصوصی طرف قرارداد با بویینگ و ایرباس بوده است

وی با بیان اینکه در خصوص معامله با این دو شرکت بخش خصوصی در ایران طرف قرارداد بوده است،گفت: از 100 فروند هواپیمای خریداری شده از ایرباس تاکنون 11 فروند آن به کشور رسیده و مابقی آنها طبق قرارداد طی 10 سال باید تحویل ایران شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تأکید بر اینکه فرانسه خواهان ادامه روابط اقتصادی با ایران است، افزود: اما اگر پای منافع فرانسه با تحریم آمریکا باز شود قراردادها با ایران را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

علوی با بیان اینکه در حال حاضر به تعویق افتادن قرارداد با ایرباس محتمل است، تصریح کرد: رایزنی برای قراردادهای انجام شده جهت خرید هواپیما باید از سوی بخش خصوصی ادامه داشته باشد تا با ضمانت‌های اجرایی قراردادها به مرحله اجرا نزدیک شود.

وی با تأکید بر اینکه پیش پرداختی برای خرید هواپیماها واریز شده است، گفت: ادامه رایزنی‌ها برای هواپیماهای خریداری شده تا حدودی مشمول زمان خواهد شد، اما طبق اظهارات رئیس جمهور آمریکا خرید هواپیما هم از موارد ذکر شده در تحریم‌ها خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تا زمانی که فرانسه راغب به ادامه روابط با ایران است باید چند فروند دیگر از ایرباس‌ها را تحویل بگیرد، زیرا با گذشت زمان امکان عقب نشینی فرانسه نیز وجود دارد.

باید منتظر اعلام موضع صریح کشورهای دیگر طرف قرارداد برجام باشیم

علوی افزود: اکنون باید منتظر اعلام موضع صریح کشورهای دیگر طرف قرارداد برجام باشیم تا در خصوص آینده هواپیماهای خریداری شده اظهارنظر کنیم.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: متقاعد شدن دوباره آمریکا برای پیوستن به برجام بعید بوده از این رو قرارداد با بویینگ در برهه فعلی به سرانجام نمی‌رسد.